Hlásia sa k vám iba študenti s talentom?
"Kdeže, skúšajú to aj študenti, ktorí predtým nekreslili, nemajú výtvarnú prípravu a šance na prijatie sú potom adekvátne tomuto stavu."
Kedy u vás uchádzač uspeje?
"Keď presvedčí, že má nielen talent, ale aj intelekt. Začali sme klásť dôraz na rovnocenné zastúpenie talentu a intelektu, čo predtým až také výrazné nebolo."
Samotný talent nestačí?
"Nestačí. Vidíme to na gymnazistoch, ktorí sú zo škôl, kde sa kladie dôraz na intelektuálne zázemie, ale pritom im už nezostalo veľa času na výtvarnú prípravu. To však neznamená, že nie sú talentovaní. Môžu mať nesmierne zaujímavé prístupy alebo spôsoby realizácie niektorých zadaní, čo sa môže pri prijímačkách prejaviť. Ich kresba je síce v prvopočiatkoch, ruka ešte neposlúcha. Ale to sa dá dohnať. Môžu byť medzi prijatými."
A ak by išlo o výrazný talent, ktorý by neurobil druhú časť prijímačiek, naozaj by ste ho neprijali?
"Ak je nesmierne talentovaný a preukáže kreativitu pri jednotlivých zadaniach, jeho bodové hodnotenia v rámci praktických zadaní vyskočia veľmi vysoko. V talentovkách by získal bodový predstih, ktorý by mu stačil na prijatie. Treba však podotknúť, že súčasné výtvarné umenie sa značne intelektualizuje, reflektuje filozofiu, sociológiu, politiku."
Je dobré, ak má študent za sebou nejakú prípravu zo základnej umeleckej školy?
"Určite áno. Štandardnými kolami prejde ľahšie. Ale samozrejme, že niektoré školy umeleckého zamerania môžu v študentoch vytvoriť určité zvyklosti, ktoré sa ťažšie odstraňujú. Majú isté rutinné zvyklosti v prístupe, realizácii práce, ktoré sa ťažko vykoreňujú. Problémom je, že snahou našich pedagógov je posunúť študentov ďalej, poskytnúť im širšie možnosti realizácie. Poznanej istoty sa však ťažšie vzdávajú."
Obstál by u vás vyslovený talent samorast?
"Asi nie, závisí to aj od toho, čo pod pojmom talent samorast rozumieme. Asi by mu chýbalo usmernenie v príprave, spôsob kreslenia napríklad hlavy, od čoho sa začína pri takej kresbe. Ak urobí chyby v prvých krokoch, hlava je potom neproporčná, má podobu vyslovene gýčového portrétu, aké vidíme robiť pouličných amatérov, čo kreslia na ulici. Tie obrázky sú na prvý pohľad pre laika pekné, ľúbivé, ale so skutočným zvládnutím kreslenia proporcií hlavy, pri ktorom sa odzrkadľujú v tvári aj vnútorné charakterové črty, to nemá nič spoločné."
Akí záujemcovia u vás určite neobstoja?
"Najmä insitní uchádzači, ktorí k nám prichádzajú s ukážkami gýčových západov slnka, s obkreslenými motívmi fotografií a podobne. To je chyba. Možno v nich drieme aj talent, ale nie je usmernený. S takými sa lúčime hneď v prvý deň. Ak niekto netuší, že vyrába gýče, tak to je skutočný problém."
S akými prácami by sa teda mali prezentovať, aby uspeli?
"Mali by doniesť portfólio prác za posledné roky. Aspoň za dva-tri roky dozadu. Výber domácich prác by mal určitým spôsobom korešpondovať s tým, na akú výtvarnú disciplínu sa hlásia. Ak idú študovať grafický či priemyselný dizajn, mali by tam mať návrhy blízke týmto výtvarným profesiám. Doma by však nemali nechať tradičné kresby hlavy, tela, kde sa odzrkadlí to, aké majú zručnosti, pozorovacie schopnosti, či sú schopní spojiť prácu oka, hlavy a ruky. Veľmi dobre je, ak má portfólio aj istú kultúrnu úroveň."
V čom študentom pomáhajú vaše prípravné kurzy?
"Pokiaľ majú povedzme nejaké slabšie výkony v kresbe hlavy či aktu, tak je študent usmernený, čo má v tomto smere trénovať. Pedagóg ho nepripravuje, len mu radí, čo si má pripraviť na prijímacie pohovory, ako má skompletizovať svoje domáce práce, na čo je kladený dôraz počas pohovorov, akú skladbu portfólia by mal mať. Niekedy mu aj veľmi otvorene môže povedať, že je to ešte slabé, že sa bude musieť ešte aspoň rok pripravovať, ale nech skúsi prijímačky. Lebo to je taká skúsenosť, ktorá ho môže usmerniť, posunúť."
(or)