BRATISLAVA. Sociálna poisťovňa dostane ročne viac ako tisíc podnetov, aby prešetrila meškanie príspevkov do druhého piliera. Preveruje ešte viac prípadov, pretože podnety od dôchodkových spoločností obsahujú viac mien, ktoré treba skontrolovať.
Ak sa potvrdí meškanie, poisťovňa platí penále. Minulý rok zaplatila 4,6 milióna, do konca septembra tohto roka 2,5 milióna korún. Od januára sa výška penále znížila.
Na vine sú aj iní
Poisťovňa tvrdí, že platí aj za chyby iných. „Podania sú prevažne opodstatnené, rozdiel je, kto to zavinil,“ povedala Lýdia Výborná z tlačového odboru.
Chybu podľa nej robia zamestnávatelia, keď nesprávne vyplňujú údaje o zamestnancoch alebo ich vôbec neprihlásia. Živnostníci zase platia poistné nesprávne a problémy spôsobuje aj informačný systém poisťovne, ktorý máva ťažkosti spojiť platbu s menom poistenca najmä pre diakritiku.
Kedy je na vine niekto iný ako poisťovňa, ťažko overiť. „Dôchodková správcovská spoločnosť sa nedozvie, prečo sporiteľovi neprišli peniaze. Podnety na prešetrenie posielame prostredníctvom Národnej banky. Väčšinou sa len dozvieme, či prišlo k chybe, prípadne dostaneme penále,“ hovorí Viktor Kouřil z VUB Generali DSS.
Živnostníci si podľa Kouřila problémy naozaj často spôsobia sami, lebo neplatia včas a nesprávne vyplňujú údaje. V prípade zamestnancov býva vinný nielen zamestnávateľ, ale aj informačný systém poisťovne.
„Posielajú výkazy za zamestnancov v balíku, ak v 99 prípadoch neurobia chybu a v jednom áno, poisťovňa im vráti celý balík.“
Ani pracovníci poisťovne nie sú podľa neho vždy dôslední. „Mali sme problém s dvoma cudzincami, niekto ich mená zadal do systému nesprávne. Niekoľkokrát boli v pobočke, povedali im, že ich neevidujú.“ Vždy sa dozvedeli, že sa situácia rieši, ale trvalo to rok a pol.
Zmenu vítajú všetci
Národná banka podľa hovorkyne Jany Kovaľovej nemôže dôvody, prečo príspevky neboli riadne poukázané, zo zákona zverejniť. Štatistiku podľa Výbornej nerobí ani poisťovňa, keďže penále platí bez ohľadu na to, kto meškanie zavinil.
Kouřil sa spolieha na novelu zákonov o sociálnom poistení a starobnom sporení, ktorú nedávno schválil parlament. Priznáva dôchodkovým spoločnostiam právo dozvedieť sa, prečo na účty klientov neprichádzajú platby. Prezident ju vrátil, platiť by však mala aj tak od januára.
Novela pomáha aj poisťovni, odškodné by už nemusela platiť, keď mešká platba za prvý mesiac od zápisu zmluvy sporiteľa so spoločnosťou do registra alebo ak príspevky sporiteľa neodoslala, lebo jeho zamestnávateľ neposlal včas a v poriadku výkaz o poistení.
Sociálnej poisťovni zostane 90 miliónov
Ivan Švejna z Nadácie F. A. Hayeka hovorí, že chybou bolo, že sa Slovensko rozhodlo pre poľský model, podľa ktorého príspevky vyberá verejná inštitúcia.
Dôchodkové spoločnosti by to podľa neho zvládli lepšie. Sociálna poisťovňa má problém vymáhať nezaplatené poistné a zlý informačný systém, hovorí.
Poisťovni za to, že posiela príspevky sporiteľov do druhého piliera, z nich ročne zostane asi 90 miliónov.
Švejna hovorí, že v každej krajine dostáva poisťovňa takéto poplatky, výška sa mu zdá primeraná. Otázkou je, či za ne robí to, čo má – teda vymáha nezaplatené odvody, vedie evidenciu sporiteľov a ich zmlúv.