Za katastrofu v Čiernom mori môže človek

Ropa v Čiernom mori znečistí desiatky kilometrov pobrežia na desiatky rokov.

Ekologická katastrofa v Kerčenskom prielive má omnoho väčší rozsah, než sa pôvodne zdalo. Ruský prezident Vladimir Putin vyslal riadiť záchranné práce priamo na miesto samotného premiéra Viktora Zubkova. Z Ukrajiny prišiel koordinovať práce a rokovať s ruskou stranou o tom, kto za čo môže, jeho proťajšok ­ premiér Viktor Janukovyč.

Nebezpečné tankery

Politici majú na znepokojenie dôvod ­ podľa odborníkov sa následky budú likvidovať najmenej desať rokov a potrebovať budú minimálne štyri miliardy dolárov. Špecialisti z medzinárodnej ekologickej skupiny Ekozaščita vyhlásili, že ak teplota morskej vody stúpne, ropná škvrna sa bude znovu a znovu objavovať. „Bude ju nutné likvidovať počas celého roka 2008 a možno i potom,“ píše sa v tlačovej správe ekológov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa škvrna pohybuje smerom k Azovskému moru (na snímke Reuters), preto sa v Kerčenskom prielive buduje hrádza, ktorá má ropu zastaviť.

Pri silnej búrke stroskotalo v nedeľu v Azovskom a Čiernom mori dvanásť lodí. Z tankera Volgonefť-139 sa pritom do vody vylialo asi dvetisíc ton ropy. Časť suroviny už sadla na dno. Nie je možné vyčistiť ho, takže veľká časť nečistôt v mori podľa členov skupiny Ekozaščita ostane. Prvé údaje hovoria o tisícoch uhynutých rýb a 30­tisícoch mŕtvych vtákov.

More bez rýb

I keď námorníci vysvetľujú dopravný kolaps v Kerčenskom prielive zlým počasím, ekológovia vinia z katastrofy človeka. Podľa nich sa nedodržiavajú bezpečnostné opatrenia pri pre­voze ropy a síry.

Okrem toho Rusi vozia cez Čierne more stále viac ropy a používajú staré tankery v havarijnom stave, ktoré v Európe vôbec nesmú na more vyplávať. V prístave Kaukaz sa údajne chemikálie vrátane síry skladujú pod otvoreným nebom a často sa dostávajú do mora.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré spoločnosti chcú ušetriť a prekladajú tovar z lode na loď bez toho, aby vplávali do prístavu a museli tak platiť poplatky. Preto v okolí Kaukazu už dávno ani žiadne ryby nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 534
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 208
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 908
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 857
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 809
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu