Ekologická katastrofa v Kerčenskom prielive má omnoho väčší rozsah, než sa pôvodne zdalo. Ruský prezident Vladimir Putin vyslal riadiť záchranné práce priamo na miesto samotného premiéra Viktora Zubkova. Z Ukrajiny prišiel koordinovať práce a rokovať s ruskou stranou o tom, kto za čo môže, jeho proťajšok premiér Viktor Janukovyč.
Nebezpečné tankery
Politici majú na znepokojenie dôvod podľa odborníkov sa následky budú likvidovať najmenej desať rokov a potrebovať budú minimálne štyri miliardy dolárov. Špecialisti z medzinárodnej ekologickej skupiny Ekozaščita vyhlásili, že ak teplota morskej vody stúpne, ropná škvrna sa bude znovu a znovu objavovať. „Bude ju nutné likvidovať počas celého roka 2008 a možno i potom,“ píše sa v tlačovej správe ekológov.
Teraz sa škvrna pohybuje smerom k Azovskému moru (na snímke Reuters), preto sa v Kerčenskom prielive buduje hrádza, ktorá má ropu zastaviť.
Pri silnej búrke stroskotalo v nedeľu v Azovskom a Čiernom mori dvanásť lodí. Z tankera Volgonefť-139 sa pritom do vody vylialo asi dvetisíc ton ropy. Časť suroviny už sadla na dno. Nie je možné vyčistiť ho, takže veľká časť nečistôt v mori podľa členov skupiny Ekozaščita ostane. Prvé údaje hovoria o tisícoch uhynutých rýb a 30tisícoch mŕtvych vtákov.
More bez rýb
I keď námorníci vysvetľujú dopravný kolaps v Kerčenskom prielive zlým počasím, ekológovia vinia z katastrofy človeka. Podľa nich sa nedodržiavajú bezpečnostné opatrenia pri prevoze ropy a síry.
Okrem toho Rusi vozia cez Čierne more stále viac ropy a používajú staré tankery v havarijnom stave, ktoré v Európe vôbec nesmú na more vyplávať. V prístave Kaukaz sa údajne chemikálie vrátane síry skladujú pod otvoreným nebom a často sa dostávajú do mora.
Niektoré spoločnosti chcú ušetriť a prekladajú tovar z lode na loď bez toho, aby vplávali do prístavu a museli tak platiť poplatky. Preto v okolí Kaukazu už dávno ani žiadne ryby nie sú.