BRATISLAVA. Okresný súd v Bratislave zamietol koncom októbra návrh spoločnosti Orange na vydanie predbežného opatrenia, ktorým sa mobilný operátor snažil zastaviť reklamu svojho konkurenta Telefónicy O2 na volania za korunu. Súd zamietnutie zdôvodnil tým, že škoda, ktorá by O2 vznikla, by bola neprimeraná k ochrane, ktorú žiadal Orange.
Orange sa snažil súdu preukázať, že reklama mobilného operátora O2 je klamlivá a spotrebiteľa môže uviesť do omylu. Orange vyjadril nesúhlas s tým, že ceny volaní O2 sú v každom prípade lacnejšie oproti konkurencii. Líder v mobilnej komunikácii na slovenskom trhu súdu dôvodil, že úžitok založený na volaní za korunu, ktorý je hlavným mottom kampane O2, „je v skutočnosti časovo obmedzený, a to v závislosti od paušálu, aký si spotrebiteľ zvolí“.
Nedostatočné argumenty
Orange preto prišiel k záveru, že takéto klamlivé tvrdenie môže priemerného spotrebiteľa uviesť do omylu. Priamym dôsledkom potom môže byť, že Orange stratí zákazníkov a O2 ich získa na jeho úkor. „Právo spotrebiteľov, ako aj konkurentov na korektnú a zákonnú súťaž v súlade s Obchodným zákonníkom je ďalším trvaním kampane ohrozené, napísal Orange.
Súd argumenty Orange nepovažoval za dostatočné. Preto návrh spoločnosti na rozhodnutie o predbežnom opatrení zamietol.
„Súd síce neuznal našu žiadosť o predbežné opatrenie za opodstatnenú, prax nám však dala za pravdu, že reklama je zrejme klamlivá, na čo prišli aj zákazníci. Na rozdiel od toho, čo tvrdí reklama, hovory za korunu sú obmedzené v čase aj v priestore,“ reagoval hovorca Orangeu Peter Tóth.
Na otázku, či sa spoločnosť proti rozhodnutiu súdu odvolá, Orange neodpovedal.
Telefónica rozhodnutie súdu rešpektuje. „Súd rozhodol, že naša reklama je férová. O zákazníka treba bojovať dobrou ponukou, nie naťahovačkami na súde,“ povedal hovorca O2 René Parák.
Súd však zamietnutím predbežného opatrenia nepovedal, že reklama O2 nemôže byť klamlivá. Vo svojom rozhodnutí upozornil na to, že na túto otázku môže dať záväznú odpoveď až riadne súdne konanie.
Súd zamietnutie návrhu na vydanie predbežného opatrenia zdôvodnil aj tým, že O2 ako konkurencia Orangea spotrebiteľov oslovuje „primeraným spôsobom“.
Súd tiež nepovažoval za dostatočne preukázanú ani možnú ujmu, ktorá by Orangeu podľa jeho tvrdení hrozila. Odlev zákazníkov a pokles záujmu o služby niektorého z operátorov je „bežným úkazom v rámci konkurenčného prostredia v hospodárskej súťaži“.
Sťažnosťou sa bude zoberať aj Rada pre reklamu
Výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Monika Korkošová potvrdila, že rada dostala od Orangeu sťažnosť týkajúcu sa reklamy O2. Arbitrážna komisia sa sťažnosťou bude zaoberať v decembri. Rada potvrdila, že so sťažnosťou sa na ňu v rovnakej veci obrátil aj jeden spotrebiteľ.
Analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský povedal, že používanie klamlivej reklamy na slovenskom trhu nie je nič výnimočné.