BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy pripravilo nový program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010. Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy začať s výstavbou takmer 350 kilometrov a odovzdať do užívania približne 240 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Podmienkou úspechu je však ukončenie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Termíny sa posúvajú
Minister dopravy Ľubomír Vážny v septembri v rozhovore pre SME povedal, že tender na súkromné diaľnice vyhlási už 19. septembra. Stane sa tak až tento týždeň. Za zdržaním stojí analýza ministerstva financií, ktoré malo odpovedať, či sa PPP započítajú, alebo nezapočítajú do verejného dlhu.
„Ministerstvo financií si vyžiadalo čas,“ odôvodňoval minister Vážny kroky Počiatkovho úradu. To nakoniec rozhodlo, že pre štát sú síce PPP projekty výhodné, ale investori by mali postaviť namiesto navrhovaných 151 kilometrov iba 92.
Na strane ministerstva financií je aj guvernér Národnej banky Slovenska Ivan Šramko. PPP projekty tak, ako ich schválila vláda, síce podporil, ale zároveň zdôraznil, že vláda musí začať šetriť v iných oblastiach.
„Finančné hľadisko nie je jediné čaro projektov PPP. Sú z nich aj ekonomické výhody, výhody v očakávaní nižšej ceny, ak sa správne rozdelia riziká medzi štát a investora,“ povedal v septembri minister Vážny.
Zmluva bude do mája
Minister Vážny aj premiér Robert Fico, ktorý s nápadom súkromných diaľnic prišiel, odporúčanie ministra financií neakceptovali. V hre ostalo pôvodných 151 kilometrov.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka spustia tender na prvý balík už tento týždeň a druhý balík príde na rad do konca novembra. Na tretí, najkomplikovanejší úsek v okolí Žiliny a Martina, začne rezort dopravy hľadať vhodného súkromného investora približne o pol roka.
Zdržanie o niekoľko týždňov by však nemalo ohroziť termín, do ktorého chce minister Vážny uzatvoriť zmluvu s víťazným investorom. „Ak všetko dobre pôjde, 1. mája budúceho roku by malo dôjsť k podpísaniu zmluvy,“ povedal Vážny v rozhovore pre SME. Jeho slová včera potvrdil aj hovorca Jánošík.
„Tento termín je reálny, ale celá súťaž musí byť transparentná,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Súťažné podklady a kritériá výberu musia byť podľa neho jednoznačné. Inak hrozí, že neúspešní investori by sa mohli odvolať a celý proces by sa zabrzdil.
Na východ do 2010
Ministerstvo dopravy sa nevzdalo ani myšlienky, že na východ Slovenska povedie diaľnica už v roku 2010. V najnovšom dokumente, ktorý má prerokovať vláda, však pripustilo, že to bude bez náročných úsekov v okolí Žiliny a Martina. Tie sa dostavajú o dva roky neskôr.
Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy pripraviť na výstavbu 348,3 kilometra a odovzdať 237,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest.
„Je to na hrane realizovateľnosti. Ak sa však ministerstvu podarí presadiť celú legislatívu tak, ako ju navrhlo, mali by to všetko stihnúť,“ povedal Palčák.
V záujme urýchlenej výstavby navrhuje ministerstvo okrem iného aj zákon, ktorý umožní stavať diaľnice na majetkovo nevyrovnaných pozemkoch. Viacerí právnici sa už vyjadrili, že zákon môže naraziť na ústavu, keďže zasahuje do práv občanov.
Balíky diaľnic
V prvom balíku v hodnote 2,2 miliardy eur sú úseky medzi Dubnou Skalou a Ivachnovou a na východe Slovenska medzi Jánovcami a Jablonovom a Fričovcami a Sviniou.
Medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami sa postaví rýchlostná cesta, ktorá je súčasťou druhého balíka. Obstarávacia cena je pol miliardy eur.
O pol roka vyhlási ministerstvo dopravy tender aj na tretí balík. V ňom sú úseky medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou za 1,2 miliardy eur.
(th)