BRATISLAVA. Novela Zákonníka práce, ktorá je účinná od 1. septembra, môže po lekároch skomplikovať život aj cestárom.
Od septembra platí, že čas, ktorý zamestnanec trávi v pohotovosti na pracovisku, len nepracuje, sa považuje za pracovný čas. A ten je obmedzený, keď nesmie prekročiť 48 hodín týždenne vrátane nadčasov.
Ivan Očenáš, ktorý riadi ¶Banskobystrickú regionálnu správu ciest, hovorí, že kým predtým zamestnanec mohol mať po rannej zmene pohotovosť na pracovisku a potom znova nastúpiť do práce, „teraz to už nie je možné“.
Keď počas pohotovosti zamestnanec bude pracovať, pôjde o prácu nadčas a aj tá je časovo ohraničená. Za rok možno odpracovať najviac 150 hodín nadčas na príkaz zamestnávateľa až 250 po dohode s ním.
„Tento limit sa javí ako dostačujúci na zabezpečenie počtu pracovníkov pre priamu činnosť na cestách,“ tvrdí Ľudovít Oravec, generálny riaditeľ Regionálnych ciest Bratislava.
Tvorcovia zákona neporadili
Zato riaditeľ Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja Vladimír Kozák už v polovici septembra varoval, že bude treba doplniť stav vodičov.
Aj jeho trenčiansky náprotivok Stanislav Lališ nedávno povedal, že v prípade tuhej zimy a vyčerpania nadčasov budú musieť hľadať šoférov. „Radili sme sa aj s ľuďmi, ktorí tvorili tento zákon, a poviem vám pravdu, že ani oni nám nevedeli dať odpoveď, ako to zabezpečiť,“ citovala ho agentúra SITA.
Vlasta Henčelová, hovorkyňa Trenčianskej župy, tvrdí, že majú dosť ľudí. „Robia na 12-hodinové služby a 36 hodín majú voľno, obsadzujeme ich na štyri zmeny, takže všetko by sme mali stíhať v súlade so Zákonníkom práce.“ Pripúšťa, že „mimoriadna situácia môže nastať počas kalamít“, no dodáva, že zákon o organizácii pracovného času v doprave hovorí, že v mimoriadnych prípadoch možno odpracovať až 60 hodín týždenne.
Nie je viac techniky ako ľudí
Očenáš tvrdí, že aj počas kalamity by mali mať dosť pracovníkov. „Na každý 'sypač' máme zabezpečené striedanie dvoch až troch zamestnancov.“ To, že ani počas kalamity nemôžu všetkým nariadiť prácu, by sa mohlo vypomstiť „len , ak by sme mali viac techniky ako zamestnancov“.
Budú aj švindľovať
Bratislavskí cestári budú Zákonník práce obchádzať.
BRATISLAVA. Cestári v hlavnom meste premýšľajú, ako dodržiavať zákon a udržať cesty zjazdné. Podľa viacerých sa to dá skĺbiť len ťažko. Jeden z cestárov pripúšťa, že budú musieť švindľovať. „Keď sa mi skončí služba, nechám traktor na ulici a pôjdem domov?“
„Zákonník nám výrazne skomplikoval situáciu,“ potvrdil aj Vlastislav Gúth z Technických služieb ASA, ktoré čistia cesty v Bratislave. Mesto má primálo zamestnancov, aby sa pri kalamite dalo pracovať v medziach zákona. Petržalskí cestári chcú byť preto viac v spojení s meteorológmi, v pohotovosti tak budú iba keď to bude nevyhnutné.
(dot)