VIEDEŇ - Automobiloví experti očakávajú oslabený vývoj na medzinárodnom automobilovom trhu tak v tomto, ako aj v budúcom roku. V západnej Európe by mal odbyt osobných automobilov v rokoch 2001 a 2002 poklesnúť o 5 percent. Dodatočné problémy spôsobuje krívajúca americká konjunktúra. V USA by mal predaj automobilov klesnúť o 10 percent v tomto a o ďalších 8 percent v budúcom roku.
Severná Amerika pokrýva 43 percent automobilových exportov z krajín Európskej únie (EÚ) a Japonsko 10 percent. Okrem toho počítajú americkí výrobcovia nákladných vozidiel s tohtoročným poklesom odbytu o 15 až 20 percent. Trhy vo východnej Európe a Ázii nebudú schopné straty v rokoch 2001 a 2002 kompenzovať. Od oslabenia svetovej automobilovej konjunktúry sa v roku 2000 relatívne úspešne odpútal rakúsky dodávateľský priemysel. Pozorovatelia z Bank Austria to odôvodňujú úzkymi kontaktmi domácich dodávateľov s nemeckým automobilovým priemyslom, ktorý odoberá okolo polovice všetkých rakúskych exportov do EÚ a zvýšil výrobný výkon o 10 percent. Úspech rakúskeho dodávateľského priemyslu by mohol spočívať v stabilnej a vysoko produktívnej štruktúre brandže. Je však nepravdepodobné, že sa rakúski dodávatelia úplne zbavia zlého vývoja na trhu, ktorý západná Európa v roku 2001 očakáva. Investičné plány rakúskych dodávateľov na rok 2001 avizujú ochladenie. Po výraznom raste z 5 na 6,6 miliardy ATS v roku 2000 sú podniky oveľa obozretnejšie pri zostavovaní plánov investícií.
Medzinárodná automobilová konjunktúra sa po raste posledných rokov vlani opäť mierne spomalila. Počet evidencií nových automobilov v EÚ klesol o 2,2 percenta na 4,3 milióna a v Rakúsku o 1,5 percenta na 309 400. (tasr)