ájsť kľúč k tomu, ako zaujať spotrebiteľa.
V marketingu pracujú dve fajty ľudí. Jedni sú skôr seriózni, vážni, ba až sterilní – to sú tí, čo pracujú s číslami. Druhí sú zväčša uvoľnení, veselí a spontánni ľudia, ktorých úlohou je vymyslieť konkrétnu reklamu. Obe skupiny majú jeden spoločný cieľ: nájsť kľúč k tomu, ako zaujať spotrebiteľa.
Existuje veľa možností, ako to dosiahnuť. Po čase však každý, kto pracuje v marketingu, zistí, že je to stále o tom istom: televízna reklama, inzeráty, bilbordy, sem-tam nejaký on-line marketing a „netradičné médiá“.
A po obsahovej stránke? Imidž, cenové zvýhodnenie, šťastná rodinka, humor... Klasika.
Ako naozaj zaujať spotrebiteľa?
Jedna z najpôsobivejších foriem, ako zaujať, je využiť mystifikáciu. Princíp je pomerne jednoduchý. Zverejníte prekvapivú, trocha záhadnú informáciu, ktorá sa zdá priam neuveriteľná, ale ktorá zároveň vykazuje všetky znaky serióznosti. Ak to nepreženiete, nasadíte ľuďom do hláv poriadneho chrobáka. „Čo ak je to naozaj pravda?“ povedia si a ich fantázia začne pracovať na plné obrátky.
Skvelým príkladom využitia mystifikácie v reklame je dokumentárny film „Tajomstvo Dalarö“. V štýle Blair Witch sa autori pokúšajú poodhaliť tajomstvo, ako je možné, že si 32 ľudí z malého švédskeho mestečka kúpilo v jeden deň Volvo S40 bez toho, aby tušili, že si ho kupujú aj ostatní? (Viac informácií na blogu Michala Pastiera na Medialne.sk.)
A ako zaujať „suchárov“ z marketingu? Ako inak, taktiež mystifikáciou. Minulý týždeň zverejnila firma trendwatching.com šokujúcu správu.
Hitom sú novorodenci, čo milujú značky
Vraj najnovším hitom marketingu je ovplyvňovanie ešte nenarodených bábätiek. Podľa e-mailom zaslaného bulletinu, švajčiarski vedci zistili, že ak sú tehotné mamičky dostatočne dlho vystavené reklamným znelkám a sloganom, až 77 percent novorodencov spoľahlivo rozoznáva a dokonca preferuje značky, ktoré na ne počas tehotenstva pôsobili.
Ako sa píše v správe, existuje už nielen web stránka, kde rodičia môžu vytvoriť svojim ešte nenarodeným deťom značkový priestor na hranie, ale dokonca im aj objednať „vzdelávacie puzzle značiek“. Cena: 36 eur.
Viem, si predstaviť, že niektorí „marketingoví inžinieri“ si už mädlili ruky nad novou možnosťou ovplyvňovania zákazníkov. Mňa to úprimne vydesilo.
Našťastie, na druhý deň dorazila správa: Je to len vtip, mystifikácia, nie je to skutočnosť. Firme išlo o nastavenie zrkadla fanatickým marketérom, o výsmech konzumerizmu a tak trocha aj o sebairóniu.
Nenaletieť je čoraz ťažšie.
Autor: Marián Timoracký, marketingový poradca United Consultants