BRATISLAVA. „Vianočnými hitmi“ tento rok by podľa obchodníkov mali byť LCD a plazmové televízory. V porovnaní s minulým rokom sú cenovo dostupnejšie. Podobná situácia je aj pri notebookoch a počítačoch, ktorých cena tiež klesá.
Vyšší predaj panelových televízorov predpokladá spoločnosť Datart Megastore hlavne pre pokles ceny a lepší imidž daných výrobkov, keďže sú tenšie a ľahšie. Dôvodom je aj väčšia konkurencia a zvyšujúci sa záujem zákazníkov o väčšie uhlopriečky.
Predaj panelových televízorov pôjde podľa konateľa spoločnosti Eurocomm Tomáša Richtera, ktorá prevádzkuje internetový obchod HEJ.sk, na úkor klasických obrazoviek.
Záujem je aj o DVD prehrávače
Spoločnosť Datart predpokladá tento rok vyšší predaj pred Vianocami aj DVD prehrávačov. Dôvodom je výrazný pokles cien DVD filmov, čím sa stali zaujímavé pre všetky skupiny zákazníkov. DVD filmy za nízku cenu predávajú aj tlačené médiá. Vyšší záujem o DVD rekordéri bude len u vybranej skupiny zákazníkov, napriek tomu, že aj ich cena klesá.
Okrem MP3 prehrávačov bude tento rok pred Vianocami podľa marketingového manažéra Euronics TPD Pavla Rotmana zvýšený záujem aj o MP4 prehrávače, notebooky a digitálne fotoaparáty. Richter z HEJ.sk predpokladá, že tieto Vianoce bude väčší záujem aj o rôzne „technické vychytávky, ako sú napríklad prenosné navigácie do auta, DVD rekordéry alebo notebooky“.
Vianoce zlacnenie neprinesú
Výrazné zníženie cien elektroniky pred Vianocami obchodníci neočakávajú. „Ceny spotrebičov sú priebežne upravované počas roka, či už podľa kurzu koruny alebo pre vývoj nových technológií, ktorý spôsobuje preceňovanie starých modelov,“ povedala hovorkyňa spoločnosti NAY Tatiana Onderková.
Aj spoločnosť Datart predpokladá, že ceny výrobkov budú veľmi podobné tým, ktoré sú dnes. Pokles sa dá predpokladať len pri malom počte modelov, a to podľa aktuálnej akciovej ponuky jednotlivých predajcov.
Obchody však chcú predvianočné nákupy podporovať rôznymi súťažami alebo akciami. Napríklad zákazník dostane s tovarom aj darček alebo nákupný poukaz.
Nižšie ceny neprinesie ani internetový predaj. „Väčšina cien sa odvíja od distribučných cien v regióne a tie zatiaľ zostávajú stabilné aj pri výkyvoch kurzu,“ povedal. Na ceny internetového obchodu HEJ.sk vplýva skôr česká koruna, keďže väčšina dovozu je z Česka.
Predaj cez internet ponúkajú aj obchody
Aj obchodníci, ktorí predávajú elektroniku cez „kamenné“ obchody, ponúkajú výrobky cez internet.
Podľa analytika prieskumnej agentúry Terno Ľubomíra Drahovského však zákazníci ešte stále uprednostňujú preskúšanie tovaru priamo v predajni pred nákupom cez internetový obchod.
Nevýhodou internetového predaja sú aj dodacie lehoty. Zákazník musí počítať s tým, že mu bude výrobok doručený až po pár dňoch.