BRATISLAVA. Na Slovenskú poštu sa sťažuje čoraz viac ľudí. V priebehu 11 mesiacov bolo v spotrebiteľských poradniach prijatých 968 reklamácií a sťažností na verejnoprospešné služby. Z nich sa viac ako jedna tretina týkala poštových služieb. Podľa viceprezidenta Združenia slovenských spotrebiteľov Josefa Louneka sa ľudia najčastejšie sťažujú na doručovateľov, ktorí bez toho, aby zistili, či adresát je doma, vhodia do schránky oznam o uložení zásielky na pošte. Problémom je aj to, že doručovatelia chodia v čase, keď je väčšina ľudí v práci.
Slovenská pošta sa bráni aj tým, že podľa jej prieskumu na takmer dvoch milónoch domácnostiach až 49 percent z nich nemá schránku „v požadovanom stave“.
Ľudia sú nespokojní aj s otváracími hodinami pôšt, najviac kritizujú priehradky na podávanie balíkov. „Balíky možno odosielať len dve hodiny počas dňa. Pokiaľ sa netrafíte, nemôžete balík poslať,“ povedal Lounek.
Otváracie hodiny sa zatiaľ nezmenia
Na internetových stránkach Slovenská pošta o sebe tvrdí, že je „dôveryhodným sprostredkovateľom, ktorý uspokojuje meniace sa potreby zákazníkov a ponúka aj nové produkty a komplexné riešenia s pridanou hodnotou a vysokou kvalitou služby“. Napriek tomu však pošta podľa jej hovorkyne Andrey Pivarčiovej neplánuje zavedenie večerného či poobedného doručovania. „V minulosti sme robili pokusné projekty večerného doručovania, výsledky však nepreukázali vyššiu mieru úspešnosti,“ povedala.
Aj v otváracích hodinách svojich pobočiek neplánuje pošta zmeny. Sťažnosti v tomto smere eviduje len v malej miere, tvrdí Pivarčiová. „V roku 2005 pošta upravila otváracie hodiny a poskytuje jedenkrát v týždni svoje služby v predĺžených otváracích hodinách,“ povedala.
Pritom mnoho ľudí má problém vyzdvihnúť si na pošte zásielku, keďže sú v čase otváracích hodín v práci. Kriticky vyznieva aj fakt, že v nedeľu nie sú pošty otvorené dokonca ani v krajských mestách, ako sú Košice, Nitra a Banská Bystrica.
Slovenská pošta chystá na rok 2008 aj zvýšenie cien. „Návrh je v súčasnosti v schvaľovacom procese a pokiaľ neprebehne schvaľovacie konanie, nebudeme sa k tomu bližšie vyjadrovať,“ povedala Pivarčiová. Momentálne sa napríklad cena listov pohybuje od 10 do 81 korún a balíkov od 49 do 268 korún v závislosti od hmotnosti.
Dôležitá je dostupnosť
Úplná liberalizácia poštového trhu sa podľa informácií Slovenskej pošty presúva z januára 2009 na rok 2013. V súčasnosti pošta poskytuje 75 percent svojich produktov a služieb v podmienkach úplnej konkurencie, na zvyšok má monopol.
„Jedna z najväčších výhod Slovenskej pošty je sieť viac ako 1500 pôšt, čím je dostupnosť služieb pošty veľmi vysoká,“ povedala Pivarčiová.
O tom, že pošta nepôsobí v dostatočne konkurenčnom prostredí, svedčí aj skúsenosť viceprezidenta Združenia slovenských spotrebiteľov Josefa Louneka, keď odpoveď na spotrebiteľské sťažnosti, ktoré postúpili Poštovému regulačnému úradu, dostali až 10 dní po dátume na poštovej pečiatke.