BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica chce zapojiť do výstavby dopravnej infraštruktúry súkromných investorov prostredníctvom takzvaných PPP projektov tak, aby sa do roku 2010 podarilo spojiť diaľnicou Bratislavu a Košice. Guvernér Národnej banky Ivan Šramko očakáva, že zvýšené náklady na PPP budú kompenzované znížením iných výdavkov. Tieto projekty z hľadiska nákladov však považuje za efektívne.
Súkromní investori by mali postaviť a následne prevádzkovať 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest na rôznych miestach krajiny. Za to majú od štátu dostávať peniaze, zvláštne mýto by sa totiž na týchto úsekoch platiť nemalo. Vplyv PPP projektov na štátne financie má vláda zhodnotiť až po tom, ako budú známe konkrétne parametre zmluvy s víťazom tendra na prvé dva balíky úsekov.
Slovensko pritom musí zlepšovať kondíciu verejných financií, aby mohlo prijať euro od začiatku roka 2009. Podľa Šramka by krajina navyše nemala zvyšovať svoju zadlženosť, aj keď s veľkou rezervou plní kritérium dlhu. „Je permanentne potrebné konsolidovať verejné financie,“ upozornil.
Slovensko by s veľkou pravdepodobnosťou malo nominálne splniť všetky podmienky na zavedenie eura, myslí si Šramko. Podľa neho však nie je úplne isté preukázanie udržateľnosti plnenia týchto kritérií, čo posúdia európske inštitúcie na jar budúceho roku.