Koľko je domovov?

Dvojjazyčná publikácia je spomienkovou knihou i zbierkou vzácnych ľudí.

Ivan Lehotský (1942) žil tridsať rokov vo Švajčiarsku. Vracia sa tam často a rád, aby vypĺňal diery vo svojej biografii. Tou azda jedinou nevyplniteľnou dierou je otázka, kde je doma? Nemá domov ani tam, ani tu? Alebo má dva domovy?

Pokračujme epilógom dvojjazyčnej (slovensko-nemeckej) knihy Bratislavčana, ktorý pracoval v Slovenskej televízii a v roku 1968 emigroval, na univerzite vo Fribourgu vyštudoval filozofiu a teológiu, pôsobil ako pastorálny asistent a vyučoval etiku a náboženské vedy v Zürichu. V onom epilógu totiž autor konštatuje, že sa dnes cíti ako bezdomovec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiarsko je zvláštna krajina. Jeho národná banka sídli v dvojposchodovej budove a vlaky chodia presne. Ak nejdú presne, znamená to, že „buď nemáte na ruke pravé švajčiarske hodinky, alebo sú to zahraničné rýchliky, na ktoré sa nedá spoľahnúť“. V zürišskej mestskej štvrti Zürichberg sa ešte i dnes môže stať, že ak je na predaj vila, jej majitelia ju „nepredajú priekupníkom alebo špekulantom, od ktorých by dostali viac ako dobre zaplatené“, ale mladej rodine s malými deťmi, aby jej „pomohli v štarte do budúcnosti“. A politicky? Inštitucionálne? „Stabilita, až to bolí.“

Aj Slovensko je zvláštna krajina. Jeho národná banka má tridsaťdva poschodí (a just!). Zvláštnosťou je i suterénna politická kultúra, ktorú tak dobre toleruje tunajší bujnejúci mravný relativizmus a všeobecná ľahostajnosť. A predsa ostáva s človekom na celý život. Ako prízvuk s gastarbeiterským taxikárom v Zürichu, v ktorom bezpečne odhalíte Maďara, priznávajúceho sa: „Po tých dvoch posledných svetových vojnách sme my Maďari všetko stratili, len ten prízvuk nám zostal.“

SkryťVypnúť reklamu

Moje diery v ementáli sú spomienkovou knihou i zbierkou vzácnych ľudí. Jedným z nich bol Armin Bollinger, archeológ, odborník na život a kultúru Mayov a Inkov. Pred smrťou chcel ešte raz navštíviť Lehotského a jeho chalupu na Záhorí, najesť sa skvelých polievok, ktoré mu varili priateľove kamarátky.

Lehotský je doma všade tam, kde má cenu chápajúci úsmev a schopnosť, dar byť ľudský, mnoho ráz napriek ľuďom. Má teda viac domovov, než iba švajčiarsky a slovenský.

Ivan Lehotský: Moje diery v ementáli.

Petrus, Bratislava 2007.

Autor: Marián Hatala (Autor je spisovateľ)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 420
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 045
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 491
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 066
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 689
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 656
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu