BRATISLAVA. Námorná loď, ktorá v nedeľu narazila na plytčinu pri dánskom pobreží, nemala na palube nijakých ľudí zo Slovenska, hoci sa plavila pod slovenskou vlajkou.
Nemecké noviny napísali, že všetci jedenásti členovia posádky lode Omer N boli Turci. Troch mužov vo veku 19 až 24 rokov sa podarilo zachrániť. Ďalší vylovený z 11–člennej posádky ešte v nedeľu zomrel.
Viac ako dvanásť nemeckých a dánskych potápačov sa včera snažilo z vraku 73 metrov dlhej lode vytiahnuť ďalších šiestich mužov a jednu ženu.
Máme šesťdesiat lodí, slovenská je aspoň jedna
Pod slovenskou vlajkou sa turecká loď plavila preto, lebo ju od apríla nechal Senol Naiboglu z tureckého Istanbulu zaregistrovať u nás.
„Väčšina lodí v námornom registri SR je zahraničných, minimálne jedna nie je,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.
V námornom registri má Slovensko zapísaných šesťdesiat lodí. Najpočetnejšie sú zaregistrovaní prevádzkovatelia z Poľska, Ukrajiny, Malty, Cypru, Estónska, Ruska, Turecka a Bulharska.
Zaregistrovať sa u nás je výhodné
Jánošík hovorí, že Slovensko má námorný register otvoreného typu, do ktorého sa môžu zapísať aj lode zahraničných spoločností a majiteľov. Medzinárodné dohovory umožňujú lodiarskym spoločnostiam registrovať lode tam, kde je to výhodnejšie. Podľa informácií SME má Európska únia k tomuto spôsobu registrácie výhrady.
Na Slovensku zaregistrované lode musia zaplatiť registračný poplatok, ktorého výška závisí od typu lode, jej veľkosti a prevádzkového určenia. Najnižšia sadzba sa pohybuje od 50 do 80 tisíc korún. Okrem toho platia cudzinci aj ročné poplatky.
Zodpovednosť za haváriu Slovensko podľa Jánošíka neponesie. „Lode, ktoré registrujeme, musia byť poistené, z čoho sa bude kryť prípadná škoda.“ Zodpovedný za loď je majiteľ.
Príčiny nehody vyšetrujú dánske úrady. Omer N bola poistená v holandskej a tureckej poisťovni.
Autor: mgl