Pod našou vlajkou sa plavia cudzí

Loď z našej flotily, ktorá havarovala pri dánskom pobreží, mala 23 rokov. Používala ju turecká spoločnosť. Na Slovensku ju zapísala pred 5 mesiacmi.

Slovenská loď ide ku dnu. Potápači sa snažili nájsť zvyšok tureckej posádky.Slovenská loď ide ku dnu. Potápači sa snažili nájsť zvyšok tureckej posádky. (Zdroj: www.dpa.de)

BRATISLAVA. Námorná loď, ktorá v nedeľu narazila na plytčinu pri dánskom pobreží, nemala na palube nijakých ľudí zo Slovenska, hoci sa plavila pod slovenskou vlajkou.

Nemecké noviny napísali, že všetci jedenásti členovia posádky lode Omer N boli Turci. Troch mužov vo veku 19 až 24 rokov sa podarilo zachrániť. Ďalší vylovený z 11–člennej posádky ešte v nedeľu zomrel.

Viac ako dvanásť nemeckých a dánskych potápačov sa včera snažilo z vraku 73 metrov dlhej lode vytiahnuť ďalších šiestich mužov a jednu ženu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máme šesťdesiat lodí, slovenská je aspoň jedna

Pod slovenskou vlajkou sa turecká loď plavila preto, lebo ju od apríla nechal Senol Naiboglu z tureckého Istanbulu zaregistrovať u nás.

„Väčšina lodí v námornom registri SR je zahraničných, minimálne jedna nie je,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

V námornom registri má Slovensko zapísaných šesťdesiat lodí. Najpočetnejšie sú zaregistrovaní prevádzkovatelia z Poľska, Ukrajiny, Malty, Cypru, Estónska, Ruska, Turecka a Bulharska.

Zaregistrovať sa u nás je výhodné

Jánošík hovorí, že Slovensko má námorný register otvoreného typu, do ktorého sa môžu zapísať aj lode zahraničných spoločností a majiteľov. Medzinárodné dohovory umožňujú lodiarskym spoločnostiam registrovať lode tam, kde je to výhodnejšie. Podľa informácií SME má Európska únia k tomuto spôsobu registrácie výhrady.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku zaregistrované lode musia zaplatiť registračný poplatok, ktorého výška závisí od typu lode, jej veľkosti a prevádzkového určenia. Najnižšia sadzba sa pohybuje od 50­ do 80 ­tisíc korún. Okrem toho platia cudzinci aj ročné poplatky.

Zodpovednosť za haváriu Slovensko podľa Jánošíka nepo­nesie. „Lode, ktoré registrujeme, musia byť poistené, z čoho sa bude kryť prípadná škoda.“ Zodpovedný za loď je majiteľ.

Príčiny nehody vyšetrujú dánske úrady. Omer N bola poistená v holandskej a tureckej poisťovni.

Autor: mgl

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 549
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 246
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 010
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 087
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 936
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 828
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 440
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu