KOŠICE. Boeing 737-700 spoločnosti SkyEurope v nedeľu večer počas rolovania na košickom letisku zachytil stožiar osvetlenia. Stĺp sa rozlomil na viac častí.
Nikto z 84 cestujúcich na pravidelnej linke z Bratislavy do Košíc sa nezranil.
VIDEO: Lietadlo si prišli obzrieť odborníci Leteckého úradu SR
Policajná hovorkyňa Jana Demjanovičová povedala, že lietadlo rolovalo po pristátí k terminálu po nesprávnej dráhe.
Škoda na lietadle je podľa nej asi 800-tisíc korún, oprava stĺpa s osvetlením bude stáť asi 200-tisíc.
Panika nevypukla
Pasažier Karol, ktorý bol v čase havárie na palube, hovorí, že let i pristátie boli bezproblémové. Po odbočení z pristávacej dráhy tesne pred terminálom však cestujúci zacítili náraz.
„Ľudia sa zľakli, čo sa deje. Mysleli sme si, že sa niečo stalo s kolesami, lebo tak to bolo cítiť,“ hovorí mladý muž.
Potom zistil, že lietadlo ľavým krídlom narazilo do stĺpa s osvetlením. „Rozlomil sa asi na tri časti. Krídlo vyzeralo byť v poriadku.“
Na palube podľa neho nevypukla panika. Letušky upokojovali len mierne vystrašených starších turistov z Írska a Anglicka.
Cestujúci museli ešte asi dvadsať minút čakať v lietadle. „Kapitán hovoril, že sa nič nedeje, ide vraj o problém s parkovaním. Potom prišli hasiči.“
Chyba pilota či dispečera?
Haváriu Boeingu vyšetruje polícia a pracovníci Útvaru odborného vyšetrovania leteckých nehôd a incidentov Leteckého úradu SR.
Nesprávne rolovanie lietadla potvrdila aj zástupkyňa riaditeľa Letiska Košice Marta Horváthová. „Nepoužilo rolovaciu dráhu, ktorú malo určenú.“
Odpoveď na otázku, či nehodu spôsobila chyba pilota alebo dispečera, dá s najväčšou pravdepodobnosťou čierna skrinka.
Odborníci hovoria, že ide o prevádzkovú nehodu, aká sa stáva aj na iných letiskách doma i v zahraničí.
Vinní bývajú najmä piloti
Keď lietadlo pristane, dostane pokyn na opustenie pristávacej dráhy po niektorej z rolovacích dráh, ktorou sa dostane na vybavovaciu plochu k určenému stojisku.
Pokyny posádke vydáva riadiaca veža. Za bezpečnosť je až do zastavenia zodpovedný kapitán lietadla.
Skúsený pilot a bývalý tajomník ministerstva obrany Jozef Pivarči hovorí, že za podobné nehody sú takmer vždy zodpovední piloti.
„Po pristátí pravdepodobne nevenovali dostatočnú pozornosť pokynom z veže alebo označeniu, ktoré je pred každým odbočením z dráhy.“ Rolovacie dráhy sú zväčša označené písmenami a dispečeri ich ohlasujú napríklad ako Alfa, Bravo, Charlie, Delta atď.
Aj letový dispečer Pavel Bugár hovorí, že za nehodu zrejme môže nepozornosť. „Keď veža vydá pokyn, aby lietadlo išlo napríklad po rolovacej dráhe Alfa na stojisko 5, posádka lietadla by to mala zopakovať a dispečer by mal počúvať, či to zopakovali správne. Riziko omylu by tak malo byť minimálne.“
Profesor katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity Karel Havel hovorí, že riziko podobnej chyby je oveľa menšie na letiskách, ktoré používajú Follow me car. „To je auto, ktoré lietadlo nasleduje a dovedie ho bezpečne na stojisko.“
Posádke Boeingu po náraze podľa Pivarčiho bezprostredné nebezpečenstvo pravdepodobne nehrozilo.
„Dopravné lietadlá majú palivové nádrže v krídlach, tie sú však veľmi dobre zabezpečené a keby bol stĺp aj veľmi odolný, skôr by sa lietadlo otočilo, akoby došlo k porušeniu nádrží,“ hovorí.
Autor: (sen, ks, mp); VIDEO: Mikuláš Jesenský