Určite áno – profil takýchto pozícií môže siahať od zdvíhania telefónov, cez tvorbu prezentácii v power pointe a business english, až po samostatnú tvorbu projektov a manažovanie väčšieho počtu ľudí. „Náplň práce býva rôzna: od bežnej starostlivosti o dennú operatívu v kancelárii nadriadeného, cez účasť na rôznych firemných projektoch až po ovplyvňovanie smerovania spoločnosti prostredníctvom pripomienkovania strategických materiálov firmy,“ hovorí konzultant personálno–poradenskej spoločnosti Iventa Mario Fonadati.
Od náplne práce sa odvíjajú požiadavky a samozrejme aj plat; môžete nájsť inzerát na asistentku–recepčnú (môže byť aj absolventka) za 14 tisíc brutto, aj asistenta vedenia s platom 50 tisíc (požiadavky: VŠ, doktorát alebo MBA, prax v zahraničí a aktívna angličtina alebo nemčina).
Štyridsiatnička – skúsená, elegantná, schopná
Podľa odborníkov dnes už neobstoja fámy, že na miesta asistentiek chcú firmy len mladé dievčatá. „Nemyslím si, že mladé kočky jednoznačne vyhrávajú konkurzy, ale je to samozrejme otázka filozofie firmy,“ hovorí Rastislav Klempa zo Spoločnosti Appel Counselling. „Mnohé firmy si uvedomujú, že dáma okolo štyridsiatky má už spravidla veľké deti, je vyzretá a má množstvo skúseností. Štyridsiatničky vedia byť aj veľmi elegantné a reprezentatívne a okrem toho dokážu absorbovať plno nových vedomostí, sú schopné ísť na školenie, tréning a podobne. Na druhej strane mladí zase môžu cítiť ako diskrimináciu to, že sa ich zamestnávateľ spýta, či sa chystajú mať deti. Ale keby som videl, že v nejakej firme takto rozmýšľajú, tak by som sa do nej určite nehrnul.“
Talenty pestujú vo firme
Niektoré firmy však na asistentské pozície hľadajú mladých ľudí práve preto, že si budujú vlastnú „liaheň talentov“. Nie je nič nezvyčajné, ak sa šikovná asistentka stane o pár rokov vedúcou celého oddelenia.
„Pri dnešnej situácii na trhu práce si jednotlivé spoločnosti obsadením perspektívnych ľudí na takéto pozície vytvárajú potenciál kandidátov na posty špecialistov a manažérov z vlastných zdrojov,“ vysvetľuje Mário Fondati. MAnažéri sa však zhidnú na tom, že dobrá asistentka je na nezaplatenie a často nestačí len niekoho kvalitného na túto pozíciu prijať, ale ho treba aj vychovať.“
Od pisárky k manažérke
Výsledky výskumného projektu s názvom Sekretariát budúcnosti Fraunhoferovho inštitútu pre ekonomiku a organizáciu práce (IAO) v Stuttgarte definujú základné úlohy sekretárok (asistentiek). Sú to: tvorba, spracovanie a správa dokumentov, komunikácia, plánovanie, ale aj pohostenie a prejavovanie starostlivosti. Úrovne alebo typy spomínaných pozícií sa určujú na základe podielu práce, ktorý pripadá na jednotlivé úlohy, a kvalifikačných požiadaviek, ktoré sa musia splniť v danom prípade.
IAO našla päť úrovní, ktoré podľa odborníkov dobre vystihujú aj našau realitu.
Klasická sekretárka
Tu ide o vyvážené spektrum všetkých uvedených oblastí, z ktorých sa čerpajú úlohy. Časté je prerušovanie práce spravidla tou osobou, ktorá úlohy zadáva. Túto pozíciu charakterizuje nízka miera samostatnosti a direktívne riadenie.
Sekretárka tvoriaca dokumenty
Na tejto úrovni je tvorenie dokumentov najdôležitejšou a časovo najnáročnejšou prácou sekretárky. Podľa skúseností z nášho prostredia možno povedať, že táto skupina sekretárok je u nás najmenšia.
Sekretárka-referentka
Referentské úlohy sú pravidelne sa opakujúce úlohy, ktoré sa týkajú danej veci a ku ktorým netreba dávať znovu pokyny (napr. spracovávanie objednávok, nakupovanie kancelárskeho materiálu, práca na úseku styku s verejnosťou, štatistika, preklady atď.).
Kancelárska manažérka
Ťažisko úloh spočíva v komunikácii, plánovaní a organizovaní (napr. plánovanie termínov, ich sledovanie a koordinovanie, organizovanie pracovných ciest a rôznych akcií). Tieto úlohy plní sekretárka úplne samostatne alebo z väčšej časti samostatne. Na úseku komunikácie je spravidla aktívna v tom, že získava informácie z vlastnej iniciatívy a spracúva ich na vlastnú zodpovednosť.
Kvalifikovaná asistentka
Je činná na úseku pomoci a spolupráce týkajúceho sa určitej osoby a obsahu určitej práce, teda úlohami referentky, úlohami na úseku plánovania a pomocného spolupôsobenia v úzkej spolupráci s tým, kto úlohu zadáva. Má vysoký podiel vlastnej zodpovednosti a samostatnosti. Vyskytuje sa tu prevzatie rozpoznateľných pracovných modulov, vypracovanie návrhov na riešenie problémov alebo prirovnanie prejavov. Je zreteľný aktívny prístup k úlohám.
Zdroj: www.appel.sk
![]() |
![]() |