BRATISLAVA. Obri gastronomického priemyslu – Coca-Cola a Pepsi sa vyrovnávajú s meniacimi sa chuťami svojich spotrebiteľov.
Obzvlášť viditeľné sú tieto zmeny v Spojených štátoch. Ide o trh, ktorý je pre obe firmy kľúčový a navyše tradične určuje celosvetové trendy. U Američanov výrazne rastie obľuba menej sýtených a sladených nápojov, takých, o ktorých si zákazníci myslia, že sú zdravšie.
Bubliny nie sú trendy
Ľadové čaje a ochutené minerálky postupne získavajú popularitu na úkor kolových nápojov. Napríklad Coca-Cola zaznamenala v poslednom štvrťroku celkový nárast predaného objemu nápojov o 6 percent. Segment sýtených nápojov narástol o 4 percentá, zatiaľ čo nesýtené nápoje narástli za rovnaké obdobie o 14 percent.
Podobný trend zaznamenala aj Pepsi, ktorej celkový objem predaja v Spojených štátoch klesol o jedno percento. Predaj sýtených nápojov klesol dokonca o 3 percentá, kým „bezbublinkové drinky“ zaznamenali nárast o 2 percentá.
Je možné predpokladať, že význam trhu s nesýtenými nápojmi bude stúpať. Spolu s ním budú získavať na váhe aj doteraz „vedľajšie“ značky.¶
Čo chýba v ponuke, to si kúpia
Obe spoločnosti sa preto snažia posilňovať svoje portfólio značiek aj nákupmi. Coca-Cola si akvizíciou výrobcu ochutených vôd Energy Brands, známeho pod značkou Glacéau, posilnila svoje postavenie na americkom trhu. Za spoločnosť zaplatila viac ako 4 miliardy dolárov, pričom ponúkla dvojnásobnú sumu ako ďalší záujemca.
Ukazuje to, ako veľmi potrebovala Cola v tomto segmente získať značku, ktorá by mohla konkurovať Pepsi. Tá mala na americkom trhu v čase akvizície rádovo vyšší trhový podiel ako Coca-Cola.
Pepsi zareagovala na domáce posilnenie Coly vytvorením spoločného podniku s potravinárskym gigantom Unilever.
Pred dvoma týždňami oznámili vytvorenie spoločnosti Pepsi Lipton International, ktorej úlohou bude prenikať so značkou ľadových čajov na nové trhy.
Na Pepsi už netrvajú
BRATISLAVA. Tradiční návštevníci reštaurácií Kentucky Fried Chicken (KFC) by boli v ich slovenských pobočkách pravdepodobne prekvapení. Značka KFC sa tradične spája s nápojmi od Pepsi, na Slovensku vám ponúknu Coca-Colu.
Ku smaženému kurčaťu sa zásadne pila Pepsi od roku 1986, keď PepsiCo kúpila značku KFC. Pravidlom to bolo len do roku 1997, keď sa KFC spolu s Pizza Hut a Taco Bell od PepsiCo odtrhli a založili si vlastnú firmu. Tá sa v súčasnosti volá YUM! Brands a je najväčšou franchiesovou spoločnosťou na svete.
Slovenské KFC tak už dostalo pri výbere partnerstva voľnú ruku. „Rokovali sme s oboma firmami a rozhodli sme sa pre Coca-Colu, pričom materská spoločnosť KFC nám do toho vôbec nezasahovala“ povedal
manažér spoločnosti Queensway Radek Vlk, ktorá na Slovensku a v Rakúsku sieť KFC prevádzkuje.
(pst)