ac to, čo bude, ako to, čo bolo.
Horoskopy stelesňujú vrcholnú formu žurnalizmu a najlepšie napĺňajú poslanie médií. Tým je v prvom rade informovať o tom, čo sa deje. Médiá však majú nielen reportovať, čo sa stalo, ale hlavne ľuďom vysvetliť, ako to zmení ich životy. Inak im správy môžu byť ukradnuté. Horoskopy preskočia nudnejšiu časť o aktuálnom dianí a idú hneď k veci – povedia ľuďom, aké zmeny môžu čakať. Či sa stanete chudobným pre vyššie dane, hypotekárnu bublinu alebo požiar, vám nakoniec môže byť jedno.
V druhom rade majú médiá prinášať užitočné informácie. Žiadna nie je užitočnejšia ako tá, či zmeniť prácu, konečne sa oženiť a kedy sa napraví vyskočené koleno.
No a napokon médiá majú aj baviť. Napriek vážnosti tém sa horoskopom darí aj to.
Tým čitateľom a divákom, ktorým nevyhovuje označenie „horoskopy“, ich médiá podsúvajú v inteligentnejšie pôsobiacom obale. Kto vyhrá zajtrajší zápas? Posilní koruna? Kedy zbombardujeme Irán? Bude v zime zima? Samé veštby. A či ich dáte na športové, alebo ekonomické strany, alebo stránky, určite budú baviť všetkých. Aj tých, čo inak veštby nemusia.
Už dnes to niektoré médiá dotiahli tak ďaleko, že dôveryhodnosť ich spravodajstva a horoskopov je približne rovnaká. Na predvídaní budúcnosti však predsa bude treba ešte popracovať. Denníky majú v cestovaní časom významný náskok – ako jediné už teraz píšu o dnešku ako o včerajšku. Ďalší dôkaz, že noviny sú médiom budúcnosti.
Na strane 14 píšeme, že dnes sa bude niekto chcieť baviť na môj účet, ale nenaletím mu. Toto je informácia, akú čakám od svojho média.
Autor: zástupca šéfredaktora denníka SME