e platia.
Ak vymyslíte niečo, čo pred vami už niekto raz vymyslel, pravdepodobne to nebude príliš originálne. Skúste dnes namaľovať Monu Lisu a podpísať sa pod ňu. Budete na smiech. Reklamné agentúry to neraz robia, a namiesto výsmechu im za to klienti ešte aj dobre platia.
Áno, hovorím o vykrádaní alebo eufemisticky povedané recyklácii nápadov, cudzích reklám, filmov či obrazov. Niektorí reklamní tvorcovia sa k tomu hrdo hlásia, odvolávajúc sa na postmodernú axiómu, podľa ktorej sa „už predsa nič nové nedá vymyslieť“, iní sa stanú recyklátormi, ani nevedia ako.
Nevadí, nespomenú si
V reklamných agentúrach sa opakuje vždy znova a znova ten istý príbeh: mladý, ambiciózny copywriter (textár, ten, čo vymýšľa reklamy – z angličtiny) so zanietením oboznámi kolegov so svojím geniálnym nápadom. „Ale veď presne takú istú reklamu mala pred pár rokmi firma XY,“ ozve sa zozadu nejaký hnidopich. Nato zaznie takmer vždy rovnaký argument: „Nevadí, to si dnes už nikto nepamätá.“ Alebo niekto príde s geniálnym nápadom, podľa ktorého sa natočí reklama, a potom sa zistí, že presne takú istú reklamu vymysleli v rovnakom čase aj kdesi v Tanzánii. Oups!
Sú však aj takí reklamní tvorcovia, ktorí natvrdo povedia: „Urobíme to presne tak, ako bola tá známa reklama na...“ (športové oblečenie, parfum alebo nebodaj prací prášok). Nepotrebujú nikomu nič vysvetľovať.
Už to tu raz bolo
Stáva sa, že niekto „objaví Ameriku“ a nevedomky natočí reklamu, ktorá je notoricky známa všetkým, čo sa o reklamu už niekedy aspoň trochu obtreli. Ako v každej oblasti ľudskej činnosti, aj v reklame totiž existuje čosi také ako Hokejová sieň slávy. Volá sa 100 najlepších reklám všetkých čias. Okrem iných do nej patrí aj „Snow plow“ (snežný pluh, radlica – z angličtiny) z roku 1963. V reklame máme možnosť vidieť malé auto, ako sa s nesmiernym úsilím prediera snehovou fujavicou. Hlas mimo obrazu hovorí: „Aj vás vždy zaujímalo, ako sa do práce dostane vodič snežného pluhu? No predsa Volkswagenom!“
Súčasná reklama značky Opel je o poznanie horšia. Vyzerá neúprimne, neautenticky, umelo. A čo je najhoršie, recyklovane.
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants