BRATISLAVA. Zaujímajú sa čitatelia denníkov na webe o iné témy ako pri čítaní papierových novín? Denník SME oslovil zástupcov najväčších spravodajských serverov s otázkou, pri ktorých témach vopred vedia, že u čitateľov vzbudia veľký záujem.
Vedúci online spravodajstva denníka Pravda Marián Niton hovorí, že čitatelia ich servera viac ako politické témy sledujú informácie o tragédiách. Najvyhľadávanejšími udalosťami v posledných rokoch boli výbuch v Novákoch, tragédia v Beslane, ázijské tsunami, pád slovenského vojenského lietadla či víchrica v Tatrách.
„Z politicko-sociálnych tém zaberajú slovensko-maďarské vzťahy, Rómovia, homosexualita, náboženstvo a voľby. V ekonomike ceny, poistky áut, platy a podobne,“ povedal pre SME. „O tomto všetkom vieme dopredu povedať, že to zaberie, ale v správach sa snažíme nepovyšovať bulvár a tragédiu nad seriózne informovanie, aj keď vieme, že čítanosť článku ‘Súložil s ovcou a dostal dva roky‘ bude vyššia ako ‘Nedostatok lekárov spôsobí zánik oddelení‘,“ hovorí Niton.
Server denníka Nový Čas Bleskovky.sk sa, naopak, snaží vyhľadávať najmä bulvárne témy. „Ideme na istotu pri akejkoľvek atraktívnej bulvárnej téme. Bulvár je hlavnou hybnou silou portálu a tomu prispôsobujeme nielen výber tém, ale aj prácu s textom a titulkami správ,“ tvrdí šéfredaktor servera Marián Pavel.
Bratislava a byty
Šéfredaktor Sme.sk Tomáš Bella hovorí, že okrem tradične populárnych tém existujú aj špeciálne oblasti, ktoré sú na internete populárnejšie. „Obrovskú čítanosť majú napríklad akékoľvek články naznačujúce konflikt medzi Bratislavou a zvyškom Slovenska, teda články s témou „bratislavocentrizmu,“ povedal.
Najviac diskusných príspevkov je vždy pri textoch týkajúcich sa problémov cirkvi, jej financovania či možnej odluky od štátu,“ povedal. Mimoriadne čítané sú podľa neho aj dopravné témy, najmä ak sa týkajú Bratislavy alebo diaľnic. Spoľahlivá je aj téma cien bytov.
Najviac o cenách a politike
Hoci šéfovia spravodajských serverov nespomínajú politiku ako tému, o ktorú by sa čitatelia obzvlášť zaujímali, píšu o nej zďaleka najviac.
Spoločnosť Etarget, ktorá dodáva kontextovú reklamu webom SME, Nového Času, Pravdy, Hospodárskych novín, Trendu a Markízy, poskytla denníku SME rebríček kľúčových slov, ktoré sa najčastejšie vyskytujú v článkoch na týchto serveroch.
Podľa štatistiky sa najčastejšie píše o cenách, nasledujú témy vláda, film, zákony a euro. Ďalšími troma najčastejšie pokrývanými témami sú politické strany, prezident a ministri. Politiky sa týka veľká časť kľúčových slov z prvej päťdesiatky rebríčka, na druhom mieste je šport.
Čo hľadajú v zahraničí
Služba Google Trends umožňuje porovnanie, v ktorých krajinách je najčastejšie vyhľadávané dané kľúčové slovo. Tu je päť príkladov:
Hitler – 1. Nemecko, 2. Mexiko, 3. Rakúsko
Marihuana – 1. Kanada, 2. USA, 3. Austrália
Irak – 1. USA, 2. Austrália, 3. Kanada
Viagra – 1. Taliansko, 2. Veľká Británia, 3. Nemecko
Džihád - 1. Maroko, 2. Indonézia, 3. Pakistan
Zdroj: Google Trends
Popularita horoskopov je slovenský unikát
Bývalý autor horoskopov vysvetľuje, ako vznikajú. Je to viac-menej lotéria.
V štatistikách vyhľadávania všetky politické i ekonomické témy s prehľadom predstihuje jediné kľúčové slovo: horoskopy.
Podľa štatistík spoločnosti Etarget boli v druhom októbrovom týždni slová horoskop a horoskopy na štvrtom a piatom mieste rebríčka najčastejšie vyhľadávaných slov. Populárnejšie boli už len slová porno, pokec a sex. Horoskopy sú tiež absolútne najvyhľadávanejšou témou na stránkach sme.sk aj pravda.sk.
Stredoeurópska rarita
Popularita horoskopov na Slovensku je v porovnaní so susedmi unikátna. Etarget má k dispozícii rovnaké štatistiky aj pre Česko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko či Srbsko, nikde inde sa však horoskopy tak vysoko v rebríčku neumiestňujú. V Čechách sú na 42. mieste, v Maďarsku na 97. mieste, v ostatných krajinách sa do prvej stovky domáce ekvivalenty tohto slova ani nedostali. Horoskopy sa nevyskytujú medzi najvyhľadávanejšími slovami ani vo vyhľadávači Google.
Na slovenskom webe je populárne takmer čokoľvek súvisiace s horoskopmi – dokonca aj texty, ktoré poukazujú na ich nezmyselnosť. V júli tohto roku Čech Jaroslav Polák, ktorý sa štyri roky venoval písaniu horoskopov pre viaceré slovenské a české servery, na svojom blogu uverejnil článok „Veríte online horoskopom? Ja nie. Napísal som ich tisícky.“ Text sa vďaka vysokému záujmu čitateľov dostal až na titulnú stranu Sme.sk prostredníctvom služby vybrali.sme.sk.
Neverte im
Autor opísal spôsob, akým sa horoskopy na internete pripravujú. Sám sa k písaniu horoskopov dostal bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností a všetky „veštby“ si vymýšľal. Polák tvrdí, že na webe sa horoskopy nikdy nepíšu priamo na deň, pre ktorý boli určené. Najskôr sa zostaví databáza rôznych textov a výsledná podoba horoskopu sa vždy žrebuje. Horoskop, ktorý počítač vyberie pre strelca, sa v nasledujúcich mesiacoch použije pre iné znamenia, lebo sa predpokladá, že strelci si ich už neprečítajú. Po troch mesiacoch sa ten istý text môže strelcom zobraziť znova.
„Webové horoskopy v žiadnom prípade nesúvisia s postavením planét. Pokiaľ sa v nich dočítate o pôsobeniach planét alebo konšteláciách, je to len pre zvýšenie dôveryhodnosti danej veštby,“ napísal na blogu. „Online horoskopy sú veštbičky náhodne ťahané z osudia naprogramovaného papagájom.“
(tu)