Nerokujte o plate verejne. Nedopadne to dobre

Čo sa to porobilo s funkcionármi našich obľúbených Yankees? Ako mohli takému skvelému manažérovi, akým je Joe Torre, ponúknuť takú hanebnú zmluvu?

Pre neúspech bejzbalového klubu odstúpil jeho manažér Joe Torre radšej sám.Pre neúspech bejzbalového klubu odstúpil jeho manažér Joe Torre radšej sám. (Zdroj: REUTERS)

Čo sa to porobilo s funkcionármi našich obľúbených Yankees? Ako mohli takému skvelému manažérovi, akým je Joe Torre, ponúknuť takú hanebnú zmluvu?

Stephen MacMillan, Boston, USA

Joe Torre za dvanásť rokov manažovania amerického bejzbalového družstva New York Yankees s ním štyrikrát vyhral Svetový pohár. No od roku 2000 tím nevyhral majstrovstvá, čo majiteľa klubu primalo zvážiť vzťah s Torrem a na tento rok mu nepredĺžiť zmluvu. Torre to neuniesol a odstúpil sám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majitelia Yankees si vyslúžili cenu roka Konský zadok za to, ako sa postavili k Torreho zmluve. Najviac sa citovalo vyjadrenie majiteľa klubu, ktorý pred kľúčovým zápasom prehlásil: „Vyhrajte, lebo inak odtiaľto vypadnete!“ Hrozné!

SkryťVypnúť reklamu

Áno, Torre je hviezda. Kto iný sa môže pochváliť takými jasnými úspechmi? Zhodou okolností je to navyše veľmi morálny, dobrosrdečný, prvotriedny človek a zaslúži si všetok ten obdiv, ktorého sa mu dostáva. Ale urobili Yankees Torremu hanebnú ponuku? Nie.

Aj tak by bol najbohatší

Skôr sa to blíži k „veľmi ro­zum­­nej ponuke“. Ponuka presne odrážala dynamiku konkurenčného trhu. Torre so základným platom 5 miliónov dolárov by aj tak bol najlepšie plateným manažérom bejzbalu. A prémia jeden milión dolárov za každé vyhraté kolo šampionátu odrážala majiteľove priority.

Keby Yankees vyhrali Svetový pohár v roku 2008, Torre by dostal za rok 8 miliónov dolárov, viac než ktorýkoľvek iný manažér. Iste, môžete diskutovať o tom, či Yankees používajú správnu mierku na úspech, vzhľadom na to, akú úlohu zrejme zohráva šťastena v krátkom kole šampionátu. Ale na chladnom dennom svetle naozaj nemôžete nazvať Torreho zmluvu žiadnym z prívlastkov, aké v poslednom čase padli, od vášho „hanebná“ cez „urážlivú“ až po „krutú“.

SkryťVypnúť reklamu

No problém spočíva práve v tom. Torreho zmluva nebola prerokovaná na chladnom dennom svetle, ale pod horúcimi reflektormi médií. Pre tento faktor sa stala obeťou až príliš bežnej dynamiky v ktorejkoľvek brandži, nielen v športe či už basketbale, krikete alebo futbale.

Keď sa rokovania zverejnia, racionalita sa vytráca a nastupujú emócie. Zmluvy sa transformujú z toho, čím by mali byť – najlepšie riešenia pre všet­kých zúčastnených – na gladiátorské zápasy smrti. V konečnom dôsledku jedna strana potom vyhlási víťazstvo a druhej pripadne úloha zmučeného nešťastníka.

Keď ide o platy, chladná hlava ide preč

Príklady tohto deštruktívneho javu sa hojne vyskytujú v biznise, hlavne v rokovaniach o pracovných miestach, keďže ich skoro vždy rozmazávajú v tlači.

SkryťVypnúť reklamu

Zoberme si za príklad dva roky starý newyorský spor o zmluvy pre 34–tisíc pracovníkov v mestskej doprave. Starosta Michael Bloomberg verejne odsúdil odbory ako „banditské“ a vedenie odborov neposlúchlo súdne príkazy. Napokon ako vždy si protivníci sadli za stôl a odklepli urovnanie. Pozor, k dohode došlo až potom, čo obe strany podpísali dohodu o mlčanlivosti pred médiami.

No nie sú to len masové odborové dohody, ktoré postihuje iracionálny účinok drobnohľadu médií. Vždy, keď boj o akvizíciu vypláva na verejnosť, konkurenční kupci začnú mierne blázniť. Zrazu nejde len o kúpu spoločnosti za rozumnú cenu. Ide o to, koho prehlásia za víťaza a koho za porazeného. Výsledok: preplatenie, niekedy až absurdne prehnané.

Za akúkoľvek cenu – nech všetci vidia

SkryťVypnúť reklamu

Podobne môže pozornosť médií naozaj pošpiniť kontrakty týkajúce sa drahých záležitostí. Tak napríklad letecké spoločnosti sú majstrami v štvaní spoločností proti sebe navzájom, keď ide na trhu o kúpu nového lietadla. „Víťaz“ zákazky môže oslavovať svoje bombastické novinové titulky o obchode, ale bez výnimky potom musí stráviť niekoľko najbližších rokov postupným vynahrádzaním ušlej marže predajom služieb a častí firmy.

Ide o to, že niektoré z najnerozumnejších, najnešťastnej­ších dohôd, o ktorých vieme, boli uzavreté, lebo zúčastnení mali pocit, že si musia zachovať tvár pred svetom, čo sa prizerá. Torreho morálnu facku by sme zaradili doprostred tejto kategórie.

Robte to v tichosti

Zopakujeme: nesmierne si ho vážime, ale zdá sa, že dovolil, aby mu pozornosť verejnosti zatemnila racionálne uvažovanie a nahradila ho intuitívnymi pocitmi pýchy a vzdoru.

SkryťVypnúť reklamu

No poučenie z týchto udalostí by nemalo ujsť nikomu z brandže. Keď ide o rokovania, veďte ich v tichosti, rýchlo a v súkromí, aj keby sa zdalo, že vás tento postoj bude stáť viac.

V konečnom dôsledku sa to vyplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu