BRATISLAVA. Spoznávať krásy Prahy sa na konci leta vybral autobus plný ľudí. Oslovila ich ponuka cestovnej kancelárie, ktorá pre nich za takmer tritisíc korún zorganizovala štvordňový zájazd.Počas prezentáciePo návrate domov Takmer tri desiatky podnetov, ktoré sa týkali prezentačných akcií, zaslali len od júla tohto roku spotrebitelia na krajské inšpektoráty Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Niekoľkým účastníkom sa zájazd predražil. Súčasťou jeho programu bola aj niekoľkohodinová prezentácia výrobkov za niekoľko stoviek korún, ale aj drahších výrobkov vrátane detoxikačného prístroja za viac ako 25tisíc korún. Záujemcov o jeho kúpu sa našlo niekoľko.
Poznávanie výrobkov
Podľa podobného scenára získavajú firmy ľudí na kúpu výrobkov viac ako desať rokov. Staršiu, vďaka dôverčivosti zraniteľnú generáciu oslovujú výletmi do nie príliš vzdialených miest. Mladších sa snažia získať na niekoľkodňové zájazdy do miest susedných krajín.
Hoci sa prezentácia výrobkov, najčastejšie kuchynských pomocníkov, zdravotných pomôcok a liečivých prípravkov, v programe zájazdov príliš nezdôrazňuje, je ich neodmysliteľnou súčasťou.
Ponuka pre vyvolených?
Na časť ľudí organizátori zapôsobia už ponukou obeda či darčekov zdarma. Na iných ubezpečením, že práve oni boli medzi vybranými, ktorým sa ponúka zájazd za výhodnú cenu. Takto prezentovala agentúra Naša rodina štvordňovú dovolenku snov v Prahe 450 vyžrebovaným ľuďom za zvýhodnenú cenu 2980 korún namiesto pôvodných 5980 korún. Dvojice sa snažila získať aj poskytnutím 300korunového vreckového. Pezinská cestovná kancelária Inter-Nesk ponúkla výlet s ubytovaním v tom istom hoteli na okraji Prahy ako agentúra Naša rodina hneď za 2980 korún.
Nákup v izolácii
Podľa predsedníčky Združenia na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade Heleny Mezenskej panuje často nepomer medzi tým, čo sa v pozvánke zdôrazňuje (výlet, obed, darčeky), a tým, na čo sa organizátori zameriavajú (prezentácia produktov). „Predajcovia sa vo vzťahu k potenciálnym zákazníkom javia ako dominantní partneri, držia si výrazný náskok,“ vraví.
Problém akcií je aj v tom, že sa konajú v izolovanom prostredí, kde sa spotrebitelia nemajú s kým pred kúpou poradiť. Časť z nich sa nechá strhnúť atmosférou, nevie odolať výrobkom, ktoré ponúkajú vyškolení predajcovia. „Spotrebiteľ je mnohokrát v dobrej viere, že predajca prezentuje pravdivé a hodnoverné informácie, na mieste konfrontovaný s otázkou: čo ak je to naozaj príležitosť výhodnej kúpy, ktorú teraz premrhám?“ vraví Mezenská. Zväčša pritom nejde o produkty, ktoré sú v bežnej sieti obchodov, takže primeranosť ich ceny dokáže len ťažko posúdiť.
Niekoľko rád
Pred odchodom
Pozorne si prečítajte ponuku, ktorú ste dostali. Z programu by malo byť zrejmé, či súčasťou zájazdu je aj prezentačná akcia.
Spočítajte si, čo organizátor ponúka v cene zájazdu a čo si budete musieť hradiť sami.
Buďte ostražití. Predajcovia sú vyškolení, dokážu osloviť aj ľudí, ktorí kúpu neplánovali.
Pred podpisom si zmluvu pozorne prečítajte. Všimnite si všetky poplatky vrátane tých za uzatvorenie zmluvy a omeškanie prevzatia, spôsob úhrady tovaru, ale aj podmienky vrátenia či reklamácie výrobku.
Ak vám ponúknu úver, zvážte, nakoľko je výhodný a či jeho splácanie vo vašich finančných možnostiach.
Zaujímajte sa o výšku úroku.
Ak po návrate domov zistíte, že tovar nechcete, máte právo od zmluvy odstúpiť. Môžete tak urobiť do 7 pracovných dní.
V prípade, že o vrátení tovaru uvažujete, nerozbaľujte ho alebo sa snažte nepoškodiť obal, aby bolo vrátenie bezproblémové. Rozhodne ho nepoužívajte.
Predaj preveruje aj inšpekcia
Podľa slov hovorkyne Danuše Krkošovej desať podnetov na štyri firmy zaznamenal inšpektorát v Bratislave. Po osem podnetov prišlo na inšpektorát v Prešove, kde sídli aj jedna zo spoločností ponúkajúca tovar touto formou, a v Banskej Bystrici.
Podnety sa týkali možnosti odstúpenia od zmlúv, ale aj sľubovaných darčekov, ktoré spotrebitelia nedostali. (den)
Od zmluvy sa dá včas odstúpiť
Predajcovia na prezentačnej akcii vyvíjajú tlak, pod ktorým si záujemca málokedy prečíta zmluvu o kúpe produktov podrobne. Odporúča sa tak však urobiť.
Jedna strana v nevýhode
Zmluvy často obsahujú ustanovenia, ktoré sú pre spotrebiteľa nevýhodné. V niektorých prípadoch sú podmienky plnenia zmluvy uvedené na druhej strane zmluvy, dokument sa podpisuje na prvej strane. K čítaniu druhej strany sa účastník akcie niekedy ani nedostane.
V zmluve, ktorú napríklad podpísala spotrebiteľka v decembri s firmou AML, sa uvádzalo, že dvojročná záruka sa vzťahuje len na kuchynský robot za takmer 17000 korún, nie už na súpravu hrncov za viac ako 5500 korún a indukčný varič takmer za 1000 korún. Dvojročná záručná doba sa pritom podľa zákona vzťahuje na všetky nové spotrebné výrobky.
Ak by predajca tovar včas nedodal, mohla by spotrebiteľka od neho žiadať pokutu vo výške 10 percent z predajnej ceny. Keď by si však objednaný tovar včas neprevzala ona, musela by firme uhradiť náklady spojené s dodaním tovaru vyčíslené na 20 percent z ceny nákupu.
Splátky cenu zvýšia
Nákup drahých výrobkov počas prezentácií sa mnohým spotrebiteľom nezdá bolestný aj vďaka tomu, že si ich môžu zaobstarať na splátky. V tomto prípade však treba počítať s výrazným zvýšením pôvodnej, už tak dosť vysokej ceny.
Ľudia, ktorí doma nákup oľutovali, svoje konanie obhajujú tým, že na rozmýšľanie o jeho výhodnosti nebol čas. Ak by sa nerozhodli rýchlo, „výhodne“ by ho nekúpili.
Dôležitých sedem dní
Rozumnejšie je si nákup výrobkov ponúkaných na prezentačných akciách vopred premyslieť a zvážiť.
Oveľa ľahšie je zmluvu nepodpísať, ako neskôr od nej odstúpiť. Zákonom daná možnosť odstúpiť od kúpnej zmluvy uzavretej mimo obchodnej prevádzky, teda aj na prezentačnej akcii, do siedmich pracovných dní tu je, aj keď ju predajcovia nepropagujú a niekedy ani v zmluve neuvádzajú.
V praxi sa však dosť často stáva, že sa spotrebiteľom nedarí s firmou skontaktovať, prípadne na ich písomné zrušenie zmluvy vôbec nereaguje.
(den)