BRATISLAVA. Zavedenie smernice do praxe a najmä príprava interných systémov predstavujú pre finančné inštitúcie zvýšené náklady. Zatiaľ sa nedá jednoznačne povedať, či a kedy ich premietnu do poplatkov, ktoré platia klienti.
Poplatky neupravia
Väčšina bánk tvrdí, že zvýšené náklady klienti nepocítia. „Napriek tomu, že MiFID predstavuje komplexnú zmenu, poplatky zvýšiť neplánujeme,“ tvrdí Alena Walterová z VÚB. Peniaze, ktoré museli investovať nielen do zladenia vnútorných predpisov so smernicou, ale aj do nastavenia novej schémy obchodovania s cennými papiermi a školenia pracovníkov neplánujú premietnuť do výšky poplatkov Istrobanka ani Ľudová banka.
Zavádzať nové poplatky ani zvyšovať tie súčasné nechcú Dexia banka, Slovenská sporiteľňa, OTB Banka Slovensko ani Poštová banka. Tatiana Jonáková z OTB Banky tvrdí, že náklady boli plánované dlhodobo vopred. Poštová banka ich zasa označuje za svoje bežné prevádzkové náklady.
Možno neskôr?
Pri uvedení nových pravidiel banky so zvyšovaním poplatkov nepočítajú. Nie je však vylúčené, že k nemu pristúpia neskôr. Eva Šinková, vedúca oddelenia komunikácie a stratégie Tatra banky na otázku, či klienti pocítia zvýšenie nákladov hneď po zavedení pravidiel, alebo neskôr, uviedla, že banka v súčasnosti neuvažuje o prenesení nákladov na klienta.
Projektový manažér Slovenskej sporiteľne Kornel Kabele nevylúčil, že sa výška nákladov, ktoré banka so zavedením pravidiel má, časom niekde prejaviť musí. „Uplatnenie smernice do bankového systému si vyžiadalo finančné náklady. Keďže poskytovanie akejkoľvek služby by malo byť rentabilné a nemalo by klesnúť pod istú úroveň, banka pravdepodobne skôr či neskôr prehodnotí svoju poplatkovú politiku v investičných službách. Samozrejme, v nadväznosti na vývoj trhu,“ vraví Matej Letko, projektový manažér pre MiFID UniCredit Bank Slovakia.
Autor: den