BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny pripustil, že do bratislavského letiska by mohol vstúpiť strategický investor. Plány bližšie nešpecifikoval. Rovnako, ako keď v júni informoval o rokovaniach s potenciálnymi investormi. Letisko zatiaľ stagnuje, počty cestujúcich rastú minimálne. Opakom je košické letisko, ktoré po privatizácii expanduje.
Plány vraj neboli
V pondelok na návrh akcionárov ministerstva dopravy a Fondu národného majetku sa vymenilo vedenie bratislavského letiska. Oficiálnym dôvodom bolo sprehľadnenie riadenia a zaistenie priechodnosti návrhov akcionárov. „Absolútne to nesúvisí so žiadnou privatizáciou, chcel som posilniť manažérske a výkonné právomoci, aby sa letisko rozvíjalo,“ povedal Vážny.
Jedným z hlavných zámerov ministerstva je rozvoj letiska. Minister Vážny ešte začiatkom leta hovoril o projektoch, ktoré by sa mali na letisku realizovať. Bližšie ich vtedy nešpecifikoval. Spoločnosť Penta, ktorá vyhrala zrušenú privatizáciu letiska, vtedy požiadala ministra, aby celú situáciu objasnil.
„Žiadali sme ministerstvo, aby povedalo, kedy bol pripravený plán rozvoja, s ktorými spoločnosťami a kedy rokovali, a zároveň sme si vyžiadali kópiu investičného plánu,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.
Takmer po trojmesačnej korešpondencii rezort poprel, že by niekedy o investíciách hovoril a také informácie ani nemal.
Vytvoria spoločný podnik
V stredu prišiel minister Vážny s informáciou, že najväčšie slovenské letisko by sa mohlo modernizovať. Podľa neho je investičný plán hotový. „Nechal som novému manažmentu čas, nech to zhodnotí,“ povedal.
Existujú dve alternatívy, kde nájde manažment peniaze. Buď si zoberie úvery, alebo vytvorí spoločný podnik so strategickým investorom, v ktorom „by mal štát väčšinu, takže nejde o žiadnu privatizáciu, to sú táraniny a nezmysly“.
Predseda predstavenstva Karol Biermann, ktorý má skúsenosti s krízovým manažmentom, si vyžiadal sto dní na analýzu. Minister Vážny odhadol, že nový šéf zhodnotí situáciu rýchlejšie.
Či však existuje plán rozvoja a či je vôbec k dispozícii, ministerstvo nekonkretizovalo. „Vzhľadom na to, že nové vedenie si vyžiadalo čas, navrhujeme vrátiť sa k takýmto otázkam po tomto termíne,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.
Jediné, čo je známe z ministrových slov, je, že projektová dokumentácia sa pripravuje tak, aby sa prvá etapa modernizácie zrealizovala do konca roku 2010. Celé letisko sa dobuduje do roku 2014.
Nové vedenie podľa hovorkyne letiska Zory Kalouskovej pracuje na rozvojových plánoch. „Tie sú veľmi zložité, momentálne sú tesne pred dokončením. Verejnosť budeme včas informovať.“ Podľa Kalouskovej strategické smerovania a zdroje ich financovania budú súčasťou programu, ktorý vedenie po odsúhlasení oboch akcionárov predstaví v najbližšom období.
Letisko stagnuje
Za prvých osem mesiacov prepravilo bratislavské letisko 1,36 milióna pasažierov, čo je iba o necelého 1,5 percenta viac ako v rovnakom období roku 2006.
„Nič dramatické sa nedeje,“ komentoval minister Vážny situáciu na letisku. Zároveň nesúhlasil, že v porovnaní s inými letiskami to bratislavské stagnuje. Košické letisko, ktorého privatizácia sa nestopla, prepravilo medziročne až o 20 percent viac cestujúcich. Svoje aktivity tam rozširuje aj najväčšia slovenská letecká spoločnosť SkyEurope. Naopak, niektoré linky z Bratislavy ruší a presúva do Viedne. Tam má svoju tretiu základňu so šiestimi lietadlami. V Bratislave má štyri.
„Zmeny sú poháňané iba zákazníckym potenciálom, dopytom po našich službách. Nemá to nič spoločné s tým, že by sme Bratislavu opúšťali,“ povedal obchodný riaditeľ SkyEurope Karim Makhlouf.
Na otázku SME, či jedným z dôvodov rušenia liniek z Bratislavy nie je aj chýbajúci plán rozvoja letiska, Makhlouf povedal, že „asi každé aerolínie sa sťažujú, že letiská nestačia rastu prepravy leteckých spoločností“.