BRATISLAVA. Český a slovenský štátni nákladní prepravcovia sa možno spoja. Informoval o tom včera český denník Hospodářské noviny. Slovenský podnik, ministerstvo dopravy aj úrad vlády scenár spojenia pripúšťajú. Hovorkyňa premiéra Silvia Glendová nepoprela informáciu, že na tému spojenia firiem už Robert Fico rokoval aj s predsedom českej vlády Mirkom Topolánkom.
Špecialisti na dopravu pridávajú dôvody, ktoré k spojeniu českého a slovenského carga vlády oboch republík vedú. Na českú a slovenskú firmu stále viac tlačí expanzia okolitých železničných podnikov. Hranice krajín majú stále menšiu úlohu, konkurenciu už nezastavujú, bývalé štátne monopoly preto už nemajú nič isté.
Na koľaje už môžu aj iní
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vidí za úvahami o spojení dôsledky liberalizácie železničného trhu. Myslia sa ňou opatrenia Európskej únie, ktoré búrajú umelé zábrany pre prepravcov, ktorí chcú konkurovať veľkým domácim železničným spoločnostiam. Najdôležitejšie je to, že koľajnice vlastnia iné firmy ako tie, ktoré po nich jazdia. Napríklad slovenské cargo tak nemôže zabrániť zahraničným konkurentom, ale ani novým slovenským firmám, aby prepravovali po Slovensku stále viac.
Okrem toho, železničným prepravcom berie stále viac zákaziek kamiónová doprava. Tú uprednostňujú najmä tie odvetvia priemyslu, ktoré vyžadujú dodávky s často až minútovou presnosťou doručenia. „Nákladné železničné spoločnosti v jednotlivých krajinách sa musia začať pozerať aj po iných trhoch, aby prežili tvrdú konkurenciu,“ povedal Palčák.
Dôkazom je aj rakúsky Rail Cargo, ktorý má záujem o maďarského konkurenta MÁV Cargo. Kúpiť ho chce aj slovenská investičná skupina Slavia Capital. V stredoeurópskom priestore zohráva významnú úlohu aj poľský PKP Cargo.
Slovákom fúzia pomôže
České cargo je v objeme prepravy väčšie ako slovenské a na rozdiel od našej firmy je v zisku. Palčák však pripomína, že v posledných troch rokoch česká firma znížila celkovú prepravu vrátane tranzitu, ktorý cez Česko len prechádzal. „Tiež majú dôvod obzerať sa okolo seba.“
Výhodami fúzie by bolo zníženie nákladov na prevádzkové riadenie, prerozdelenie si trhov či výmena informácií. Negatíva sa podľa Palčáka nedajú jasne vyšpecifikovať, pretože to bude záležať na tom, ako si spoločnosti medzi sebou rozdelia kompetencie.
„V každom prípade, takáto fúzia by mohla ekonomicky pomôcť slovenskému cargu,“ uzatvoril Palčák.
Opatrný v detailnom hodnotení dosahov možného spojenia je aj riaditeľ železničnej divízie špedičnej firmy DHL Vladimír Brna. Podľa neho je to krok k vytvoreniu jednotnej európskej železničnej siete. Tá by západným firmám umožnila cez územie Česka a Slovenska rýchle spojenie s ukrajinským či ruským trhom.
Brna si zároveň myslí, že ak by došlo k zjednoteniu obchodných aktivít oboch spoločností a zároveň k spoločnému využívaniu vozňového parku, „uľahčilo by to spoluprácu medzi zákazníkom a cargo spoločnosťou, zjednodušilo postupy a zároveň umožnilo lepší a širší výber vozňov“. Jednoznačne by to zlepšilo podmienky na trhu.
Slováci spojenie pripúšťajú
Na otázku, či vznikne spoločný železničný podnik, odpovedala hovorkyňa premiéra Silvia Glendová, že „je to zatiaľ otázkou budúcnosti“. Ministerstvo dopravy ako jediný akcionár slovenského carga pripomenul, že v rámci strategických rozvojových plánov spoločnosti sa uvažuje aj o alternatíve užšej spolupráce s českým partnerom. „Vzhľadom na to, že sa analyzujú viaceré možnosti, je predčasné špecifikovať, o akú formu spolupráce by mohlo ísť,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Manažment carga možnú spoluprácu komentovať odmietol. „Je to v kompetencii ministerstva dopravy,“ povedal hovorca ŽSSK Cargo Slovakia Ján Tréger.
(th)
Kliknite - obrázok zväčšíte.