Štát sa rozhodol, že súkromní investori postavia 151 kilometrov diaľnic. A to aj napriek pôvodnému nesúhlasu ministerstva financií.
BRATISLAVA. Splnomocnenec vlády pre urýchlenú výstavbu diaľnic Igor Choma včera oznámil dohodu s ministrami dopravy a financií, že súkromní investori postavia vládou schválených 151 kilometrov. Aj napriek tomu, že ministerstvo financií vo svojej analýze stanovilo hranicu 95 kilometrov. Ministrovi financií Jánovi Počiatkovi sa nepodarilo zastaviť plány premiéra Roberta Fica, hoci upozornil na ich riziká.
Tendre už na budúci týždeň
Na budúci týždeň spustí ministerstvo dopravy tender na prvé dva balíky úsekov. „Ideme do tohto projektu tak, ako bol zadefinovaný v uznesení vlády v plnom rozsahu,“ povedal Choma. Súkromní investori tak postavia 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest za odhadovaných 3,9 miliardy eur (vyše 130 miliárd korún).
Koľko bude musieť štát nakoniec zaplatiť, závisí od toho, ako si štát a investor rozdelia riziká. Spolu s úrokmi to môže byť počas 25 rokov splácania aj niekoľkonásobne viac, ako sú náklady na výstavbu.
Tender na tretí balík bude podľa Chomu vyhlásený o štyri až šesť mesiacov, aby „sme sa na základe čísel z prvých balíkov vedeli lepšie zorientovať“.
Diaľnice sa idú stavať nad rámec toho, čo presadzovalo ministerstvo financií. To takmer dva mesiace riešilo otázku, či ročné splátky za súkromné diaľnice budú znamenať riziko pre verejné financie a či z dlhodobého hľadiska nemôžu ohroziť plnenie Paktu stability, ktorý bude musieť Slovensko plniť po prijatí eura.
„Doteraz sme mali možnosť hodnotiť iba teoretické možnosti stavieb. Po spustení tendra budeme mať možnosť hodnotiť konkrétne ponuky od konkrétnych koncesionárov,“ povedal hovorca rezortu financií Miroslav Šmál.
Dosah na verejné financie sa nedá povedať
Aké konkrétne dosahy budú mať ročné splátky na slovenské verejné financie, nevedel povedať ani Choma. Zastáva rovnaký názor, že to bude možné vyčísliť, až keď sa podpíšu konkrétne zmluvy. Zároveň podľa Chomu neexistuje ani hranica, ktorá je pre štát dlhodobo únosná.
Ministerstvo financií má „určité predstavy o cene, ale bližšie ju nebudeme špecifikovať,“ povedal Šmál, ktorý sa obáva, že by túto informáciu mohli možní uchádzači o PPP zneužiť a prispôsobiť jej svoje ponuky. „Teoreticky by sa to však nemalo stať,“ povedal hovorca po tlaku novinárov, ktorí chceli, aby konkretizoval negatívny vplyv na ponuky.
O kapacity sa neboja
Do konca roka 2010 počíta vládny plán so 68 kilometrami súkromných ciest. Západ a východ krajiny by tak mali byť spojené diaľnicou bez nového tunela. Zvyšok, teda 83 kilometrov, sa dokončí o dva roky neskôr. „Áno, ak dostaneme ponuky, tento termín je relevantný,“ odpovedal Choma.
Choma sa ani neobáva, že by neboli dostatočné pracovné či stavebné kapacity. „Je vecou koncesionára, ako bude stavbu realizovať,“ povedal. Pracovnú silu môžu priniesť zo zahraničia. Podľa Chomu dochádza k útlmu v pozemnom staviteľstve, a preto „ak budú projekty, tie sa presunú na diaľnice“.
V prvom balíku ide o úsek od Dubnej Skaly po Ivachnovú a o dva menšie úseky na východe Slovenska. Stavebné náklady na ne sú odhadované na 2,2 miliardy eur.
Druhý balík tvorí úsek rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s obstarávacou cenou pol miliardy eur.
Tretí balík, ktorý bude vyhlásený neskôr, má hodnotu 1,2 miliardy eur a spojí územie od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu.
Stĺpček Ivana Štulajtera
Hlások
Každý po sebe niečo zanecháme. Niekto majetok, iní dlžoby. Čo po sebe zanechá súčasná vláda,
ak sa bez akýchkoľvek skúseností pustí do výstavby 151 kilometrov diaľnic cez partnerstvá so súkromnými investormi navzdory varovaniam ministerstva financií?
Dozvieme sa, keď prídu účty.
Zatiaľ sa daňoví poplatníci nemusia nervózne prechádzať po obývačke. To, za aký čas, v akom rozsahu a za koľko sa tento megaprojekt uskutoční, sa totiž ukáže až vtedy, keď prídu reálne ponuky investorov. A tie môžu horúce stavebné hlavy vládnych plánovačov schladiť.
Ich rébus bude vyzerať zhruba takto: keď chceme mať diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami hotové v roku 2012, zaplatíme napríklad o 30 miliárd korún viac, ako keby sa vláda uspokojila s termínom 2015. Miliardové rozdiely
v krajine, ktorá má ešte ďaleko od bohatstva susedov na Západe, nie sú bezvýznamné.
V dnešných daždivých dňoch sa dá smelo skonštatovať aspoň to, že minister financií Počiatek má vo vláde oveľa slabší hlas ako jeho predchodca Mikloš. Tomu by sa nestalo, že by jeho zásadné výhrady išli komínom. Je to taký Počiatkov ministerský hlások. Neveští nič dobré, keď ten, kto má hlas, je stavebná loby a milovníci diaľničných pomníkov.