KOŠICE. Obchodná spoločnosť OutClaim, ktorá vymáhala pokuty od čiernych pasažierov v mestskej hromadnej doprave, začiatkom tohto týždňa odstúpila od zmluvy s Dopravným podnikom mesta Košice. Škody, ktoré jej podnik spôsobil jednostranným ukončením spolupráce, vyčísľuje na desiatky miliónov korún.
Spor o zmluvu
Dopravný podnik mesta Košice vyhlásil začiatkom minulého roku verejnú súťaž na vymáhanie pohľadávok od neplatiacich cestujúcich. Víťazom sa stala spoločnosť OutClaim, s ktorou podpísal v marci mandátnu zmluvu.
V apríli tohto roku mestské zastupiteľstvo, ktoré je zároveň valným zhromaždením dopravného podniku, vymenilo celé vedenie. Nový manažment označil zmluvu za neplatnú a vypovedal spoločnosti plnú moc.
„Podľa nášho názoru môže mandátnu zmluvu vyhlásiť za neplatnú len súd. Dopravný podnik svojím jednostranným a navyše ničím nepodloženým rozhodnutím znemožnil našej spoločnosti napĺňať účel zmluvy a pokračovať v deblokácii pohľadávok,“ povedala pre SME projektová manažérka spoločnosti OutClaim Alexandra Kvietková. Ako povedala OutClaim mal až do odstúpenia od zmluvy záujem o ďalšiu spoluprácu.
VIDEO: Hovorí projektová manažérka Alexandra Kvietková
Výhrady
Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč sa včera k problému odmietol vyjadriť. „Čakáme na stanovisko nášho právneho zástupcu.“
Tkáč sa v minulosti viackrát verejne vyjadril, že spoluprácu so spoločnosťou OutClaim bude potrebné prehodnotiť. Na otázku, aké boli dôvody vypovedania zmluvy, reagoval: „Naše očakávania boli iné.“
Nespokojnosť so službami OutClaim údajne pramení predovšetkým z nízkej efektivity vymáhania pohľadávok. Dopravný podnik od firmy získal v priebehu roka z vyše 12-tisíc pohľadávok v hodnote okolo 12 miliónov korún približne 700-tisíc. Právny zástupca podniku však za ten istý čas vymohol približne 9 miliónov korún.
Ide o milióny
Kvietková sa nemieni vyjadrovať k motívom konania DPMK. Z argumentov, ktorými spoločnosť OutClaim disponuje, a zo štatistík dopravného podniku však podľa nej vyplýva, že je za ním iný ako ekonomický záujem.
„V rokoch 2001 až 2006 dosiahol podnik z deblokácií, ktoré zabezpečovali iné subjekty, stratu vo výške niekoľkých desiatok miliónov korún. Naša spoločnosť priniesla pre podnik z vymáhania pohľadávok v priebehu roka historicky prvý čistý zisk vo výške približne 700tisíc korún. Okrem toho sme zmluvne garantovali podniku ročný zisk vo výške štyri milióny korún. Oproti strate za obdobie predchádzajúce spolupráci s OutClaimom by bol rozdiel v deblokačných výnosoch podniku takmer 8 miliónov korún. Dopravný podnik sa protizmluvným konaním o tento zisk pripravil.“
Škody, ktoré spoločnosti OutClaim vznikli jednostranným ukončením spolupráce, spresňujú právnici, podľa Kvietkovej sa však dajú vyčísliť v desiatkach miliónov korún. Satisfakcie sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou domáhať na súde.