TOKIO. Japonská automobilka Toyota Motor predala za júl až september 2,34 milióna áut, čo je menej než jej hlavný konkurent General Motors (GM). V medziročnom porovnaní sa predaj japonskej automobilky zvýšil o štyri percentá.
Americkej automobilke sa vďaka vyššiemu predaju znova podarilo získať vedenie, no veľmi tesné. V treťom štvrťroku GM predal 2,38 milióna áut.
Toyota prekonala GM v celkovom predaji po prvý raz v prvom polroku 2007. Ťaží najmä z povesti výrobcu vysokokvalitných vozidiel. Pomáhajú jej k tomu aj rastúce ceny ropy, ktoré zvyšujú záujem o úspornejšie automobily, ktoré Toyota vyrába. Niektorí analytici sa domnievajú, že je len otázkou času, kedy prekoná GM.
Toyota v auguste oznámila, že v roku 2009 chce predať až 10,4 milióna áut. Prekonala by tým doterajší rekord, ktorý drží práve GM. Americká automobilka predala v roku 1978 celkovo 9,55 milióna áut. GM však zaostáva za Toyotou v ziskovosti. V druhom štvrťroku čistý zisk GM dosiahol 891 miliónov dolárov (21 miliárd korún) v porovnaní so stratou 3,4 miliardy dolárov v rovnakom období vlani. Toyota vlani v rovnakom období mala zisk 491,5 miliardy jenov (asi 100 miliárd korún). Medziročne sa jej zisk zvýšil o 32 percent.