Pocit úspechu ma vždy poháňal ďalej

Monika Jakubeczová je vyštudovaná chemička, ale v krvi má obchod. Žiadnu zaujímavú príležitosť nenechá nepovšimnutú a nemá rada rutinu, a tak je jej profesijný životopis pestrý.

Úloha poradcu je veľmi zaujímavá, najmä v cezhraničných projektoch. Franchise poradca pozná podmienky v krajine, do ktorej projekt prináša, jej zvyklosti a zákony,a preto vie upozorniť franchisora na odlišnosti a možné problémy. Poradca dokáže vyrokovať zÚloha poradcu je veľmi zaujímavá, najmä v cezhraničných projektoch. Franchise poradca pozná podmienky v krajine, do ktorej projekt prináša, jej zvyklosti a zákony,a preto vie upozorniť franchisora na odlišnosti a možné problémy. Poradca dokáže vyrokovať z (Zdroj: ARCHÍV Moniky Jakubeczovej)

Teraz sa naplno venuje franchisingu - jednak je presvedčená, že podnikavým ľuďom poskytuje úžasné možnosti, a jednak si myslí, že na Slovensku je o ňom len minimum informácií.

Ako ste sa vlastne k franchisingu dostali?

Pracovala som ako regionálna riaditeľka v ČSOB Distribution v Trnave, ale v krátkom čase sa mal nábor nových poistencov do druhého piliera skončiť a ja som sa musela rozhodnúť, či budem pokračovať na inom poste v tejto spoločnosti, alebo sa pohnem iným smerom. Na rozhodovanie som mala asi rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý deň som strávila na internete niekoľko hodín a hľadala som nejakú príležitosť, ktorá ma chytí. Aj doma s manželom sme sa rozprávali celé hodiny ako podnikať, v akej oblasti, preberali sme, čo tu ešte nie je a či by to išlo, uvažovali sme o tom, že budeme robiť niečo spoločne. Bol to dlhý proces.

Vtedy som náhodou narazila na pojem franchising a pochopila som, že je to niečo úžasné práve pre takých ľudí, ktorí už v nejakom odbore niečo dokázali, sú vytrvalí a prúdi v nich energia, chuť niečo dokázať a postaviť sa na vlastné nohy, len nevedia presne, ako začať alebo nemajú dosť peňazí na to, aby začali sami podnikať.

A prečo by mal byť franchising pre nich práve tým najlepším riešením?

Lebo je to vlastne podnikanie bez rizika. Ak už niekde existuje firma, ktorá dosiahla úspech a vybudovala značku, tak princípy tohto spôsobu podnikania budú fungovať aj inde. Franchising je totiž založený na tom, že tfirma spracuje svoje know-how, princíp podnikania a všetko čo s ním súvisí do manuálu, ktorý spolu so značkou ponúkne záujemcovi ako licenciu.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorili ste, že franchising je výborným tipom napríklad pre tých, ktorí nemajú dosť peňazí na to, aby uskutočnili svoj nápad. Ale ani licencia predsa nie je zadarmo - podporujú naše banky tento spôsob podnikania?

V prípade vstupných finančných nákladov banky požičiavajú na tento spôsob podnikania všade inde vo svete, ale na Slovensku bankový program pre franchising zatiaľ nemajú. A je to škoda, lebo by to bolo pre ne výhodné. Podnikateľ nejde do takého rizika, ako keby začínal na zelenej lúke, ale vhupne do nejakého podnikania, ktoré funguje. Niekedy dokonca franchisor – teda firma, ktorá licenciu ponúka – je ochotná poskytnúť svojmu partnerovi aj záruky vo vzťahu k banke.

Franchising je vlastne dlhodobé partnerstvo. Nefunguje to tak, že si kúpite licenciu ako tovar a potom sa nikto o vás nestará. Ak partnerovi niečo nefunguje tak, ako by malo, okamžite prichádza majiteľ licencie a pomôže. Je to logické; vložil do podniku svoju značku, ktorú vytvoril a nemôže dopustiť, aby niečo zlyhalo a tým poškodilo jej meno.

SkryťVypnúť reklamu

Existujú už na Slovensku firmy, ktoré vznikli takouto cestou?

Ale áno - z najznámejších napríklad Fornetti alebo McDonalds, ale sú tu aj ďalšie koncepcie.

Nie je predsa len franchising pre podnikavých ľudí, ktorí chcú realizovať svoje nápady obmedzujúci tým, že človek musí dodržiavať isté pravidlá a že je všetko vlastne predpísané?

Miera uplatnenia vlastných predstáv je rôzna a záleží to od toho, ako je postavená zmluva medzi franchisorom a jeho partnerom. Niekedy môže mať manuál niekoľko sto strán, kde je presne predpísané, ako má vyzerať podnik, ako sa majú správať zamestnanci, z čoho pozostáva ponuka a koľko financií musí ísť na reklamu a inokedy je to len pár strán, kde je len to základné know- how a kde je oveľa väčší priestor na uplatnenie vlastných myšlienok.

SkryťVypnúť reklamu

Takže vám by neprekážalo, že do istej miery budete realizovať cudzie nápady?

Videla som výhodu v tom, že človek presne vie, kde je cieľ a ako ho dosiahnuť. Že netreba kľučkovať a skúšať rôzne cesty. Okrem toho – človek má predsa na výber z množstva rôznych koncepcií, nemusí si predsa zvoliť koncepciu, ktorá mu nesedí.

A dodnes nosím v hlave jednu radu, ktorú mi raz dal jeden úspešný podnikateľ. Povedal mi: môžeš mať svoj sen, ktorý chceš veľmi uskutočniť, môžeš na ňom s nadšením pracovať ale nadšenie sa stratí, keď ti tvoje úsilie nebude vynášať. Ale to, čo ti pôjde dobre a budeš mať z toho zisk, to si zamiluješ. Myslím, že mal pravdu, pretože ak na niečom intenzívne robíte a máte výsledky a pocit úspechu, začne vás to poháňať ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Vy ste si teda našli tú svoju koncepciu?

Áno aj nie - keď som sa začala o tento pojem zaujímať, zistila som, že je tu veľmi málo informácií - väčšinu som nachádzala cez anglické, maďarské alebo české zdroje. A tak ako som túto problematiku študovala, začala som aj publikovať články na internete. Tak si ma našli zo zahraničia, oslovili pre spoluprácu a skončilo to tak, že dnes prinášam ponuky zahraničných investorov na Slovensko.

Takto som sa dostala k práci, ktorú robím dnes - poradenstvo v oblasti franchisingu. Na našej webstránke okrem toho publikujeme komplexné informácie o tomto spôsobe podnikania, denné správy zo sveta franchisingu, prinášame aj ponuky franchisingových koncepcií pre Slovensko a Českú Republiku a všetko čo s tým súvisí. A keď niekto potrebuje peniaze na začatie franchisingového podnikania, tiež mu vieme poradiť, kam sa treba obrátiť a ako tento problém vyriešiť.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je teda teraz jadrom vašej práce?

Úspešné firmy zo sveta hľadajú partnerov a my tú ponuku prenášame sem, ľuďom, ktorí chcú podnikať. Dávame dokopy franchise ponuku a záujemcov a zároveň pomáhame zosúladiť požiadavky a predstavy franchisora s predstavami a potrebami záujemcu. Poradenstvo pre záujemcov je zadarmo. Samozrejme, vieme poradiť aj druhej strane – slovenským firmám, ktoré majú záujem prejsť na franchisingový systém.

A nie je určitým rizikom franchisingu to, že vlastne prenáša nápad, ktorý vznikol v určitých špecifických podmienkach, do inej kultúry?

Práve tu je veľmi zaujímavá úloha poradcu, najmä v cezhraničných projektoch. Franchise poradca pozná podmienky v krajine, do ktorej projekt prináša, jej zvyklosti a zákony a preto vie upozorniť franchisora na odlišnosti a možné problémy. Poradca dokáže vyrokovať zmluvné podmienky tak, aby projekt fungoval a väčšinou dokáže podobu licencie ovplyvniť. Takže poradca radí nielen záujemcom, ale v prvom rade poskytovateľovi.

SkryťVypnúť reklamu

A máte taký kredit, že vám zahraničné firmy dôverujú?

Pretože u nás je táto oblasť veľmi mladá, spolupracujeme samozrejme s renomovanými poradcami zo zahraničia.

Ako sa dokážete zorientovať a poradiť dobre v takej situácii, keď ani dotyčný záujemca vlastne nevie, čo by chcel robiť?

Poradenstvo je o komunikácii. Nezáväzne si sadneme a rozprávame sa o tom, čo ten človek chce. Niekedy dávam aj také otázky, s ktorými sa bežne nestretnete, pretože potrebujem skutočne spoznať človeka, vžiť sa do jeho situácie a rozmýšľať tak ako on. A keď ho spoznám a spoznám jeho možnosti a schopnosti, začne sa vo mne vytvárať určitý obraz, podľa ktorého mu môžem ponúknuť takú koncepciu podnikania, ktorá bude pre neho vhodná.

Dajú sa na Slovensku nájsť aj koncepcie pre malých podnikateľov?

SkryťVypnúť reklamu

Dajú a práve teraz v novembri bude v Budapešti veľké podujatie, na ktorom sa zúčastní okolo 120 vystavovateľov franchisingových systémov z celého sveta. A naša spoločnosť poskytuje registrovaným záujemcom bezplatné vstupenky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu