Naša generácia je fantastická

Je považovaný za jedného z našich najvyťaženejších mladých hudobníkov. RADOVAN TARIŠKA nedávno vydal album Elements s pianistom Ondrejom Krajňákom a dnes si zahrá na festivale Bratislavské jazzové dni v skupine speváčky Hany Gregušovej.

Radovan Tariška (28) vyštudoval konzervatórium v Žiline. Hral s mnohými hudobníkmi od Petra Lipu až po Idu Kelarovú. V roku 2001 získal cenu Ladislava Martoníka.Radovan Tariška (28) vyštudoval konzervatórium v Žiline. Hral s mnohými hudobníkmi od Petra Lipu až po Idu Kelarovú. V roku 2001 získal cenu Ladislava Martoníka. (Zdroj: FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

Je považovaný za jedného z našich najvyťaženejších mladých hudobníkov. RADOVAN TARIŠKA nedávno vydal album Elements s pianistom Ondrejom Krajňákom a dnes si zahrá na festivale Bratislavské jazzové dni v skupine speváčky Hany Gregušovej.


Má súčasný džez schopnosť priniesť niečo nové?

„Keby som hovoril o džeze ako o žánri, momentálne je veľmi konzumné obdobie. Každého zaujíma iba predajnosť, nejde sa po kvalite.“

Robíte tiež konzumné veci?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Samozrejme. Kto ich nerobí? Ale vždy sa snažím robiť to čo najlepšie a neskĺzať do lacného umca–umca.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri pohľade na scénu v susedných krajinách vzniká dojem, že sme zaostali.

„Nemyslím, že zaostávame. Konkrétne naša generácia 197X je fantastická. Práve kladieme základy slovenského džezu.“

Tento rok?

„Nie. Pár rokov dozadu.“

To znamená, že základy tu neboli?

„Je tu jeden guru, nesmierne talentovaný klavirista a úžasný človek Gabo Jonáš. Ďalej sú tu Jozef Döme, Ľubo Tamaškovič a ešte Dušan Húščava. Poriadny kontrabasista tu však nebol, až kým som z Prahy nezavolal Tomáša Baroša. Naša generácia sa neodrazila od slovenského džezu, počúvali sme americký, pravý černošský džez. Tu sa main­stream nehral dlhé roky, iba bigbít a funky. Gabo Jonáš hral mainstream okolo roku 1970, potom bol v zahraničí. Museli prísť mladí ľudia ako Ľubo Šrámek, Klaudius Kováč, Milo Suchomel, Marián Ševčík, Ondro Krajňák... My nezaostávame, naopak – naši klaviristi nemajú páru.“

SkryťVypnúť reklamu

V porovnaní s Českom?

„V Čechách určite nie sú takí klaviristi. Naša súčasná scéna je silnejšia.“

Hrávate džez pravidelne?

„Skoro každý deň.“

Ako napríklad vyzeral váš minulý týždeň?

„Hral som s bigbandom Gustava Broma v Mladej Boleslavi, na párty s Barošom a Krajňákom, s bigbandom Matúša Jaka­b­­­­čica v Šahách a s Palom Bodnárom vo Viedni. Okrem toho som bol aj v štúdiu s Hankou Gregušovou, produkujem jej plat­ňu.“

Ste teda dosť vyťažený?

„Chválapánubohu!“

Je váš album s Ondrejom Krajňákom experimentálny?

„Áno. S Ondrom sa poznáme veľa rokov, chceli sme zúročiť skúsenosti a empatiu. Zatiaľ sme v týchto vodách ešte neplávali, toto bol náš prvý experiment. Urobili sme ho aj preto, aby sme neboli zaškatuľkovaní ako mainstreamoví alebo džezoví muzikanti. Chceli sme dokázať sebe a ostatným, že vieme hrať úplne inú hudbu.“

SkryťVypnúť reklamu

V čom sa odlišuje od iného hrania?

„Nie je tu vopred stanovený rytmus, aj s harmóniou môžeme narábať ľubovoľne. Chceli sme sa s hudbou pohrať v metafore. Povedali sme si: spravme oheň, vodu, zem, vzduch a opíšme pocity z nich.“

Bez nejakej dohody vopred?

„S Ondrejom si nemusíme veľa povedať, sme duchovní hudobní bratia. Už dlhšie sme chceli opustiť vychodené chodníčky téma ­ sólo ­ téma a prísť s niečím úplne novým. Veľa vecí sme nechali na náhodu. Počas hrania sme sa na seba pozreli a išli ďalej na základe jednotlivých motívov a fráz. Človek má v hlave, či už z klasiky, alebo mainstreamu nadväznosť, dodržanie jednotnej formy, aby sa vytvoril celok.“

Takže každý koncert je iný?

„Samozrejme.“

Myslíte, že meníte vkus pu­b­lika ako kedysi Keith Jarrett sólovými improvizáciami?

SkryťVypnúť reklamu

„Skôr publikum si hľadá nás, ako my publikum.“

Chcete sa na tento spôsob hrania zamerať na dlhší čas?

„Nie, preto som bol teraz v New Yorku. Džez má tradíciu v Amerike. Tam vznikol, to je ich kultúra. Je to niečo, čo žije a bude žiť. Nie ako nejaký hit, po ktorom o rok ani pes neštekne.“

Miro Tóth

Autor pracuje v Ústave hudobnej vedy SAV

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu