BERLÍN. Včerajší deväťhodinový štrajk nemeckých rušňovodičov opäť doľahol predovšetkým na bežných občanov, ktorí dochádzajú do práce kyvadlovou dopravou po koľajach. Stovky tisíc sa ich včera museli už tretí raz počas uplynulých dvoch týždňov vyrovnať s tým, že miestami až 80 percent regionálnych a prímestských vlakov na svoje pravidelné trasy nevyšlo.
Odpoludnia mali odbory oznámiť, či budú štrajky za výhodnejšie mzdové tarify pre rušňovodičov pokračovať i v piatok. Odborový zväz nemeckých strojvodcov (GDL) oficiálne štrajk ukončil, ale narušenie plynulosti železničnej dopravy doznievalo až do neskorého odpoludnia.
Štrajk silne narušil prevádzku hlavne na východe Nemecka, prímestské vlaky jazdili s miernym obmedzením. Diaľkové spoje podľa tvrdenia nemeckých železníc postihnuté neboli, ale vlaky smerujúce do Česka nabrali oneskorenie.
Nemecké železnice tvrdia, že pre protest rušňovodičov dopoludnia nevyšla v priemere polovica pravidelných spojov na miestnych a regionálnych tratiach, GDL hovorí o 70 až 80 percentách. Železnice v záujme zmiernenia dopadov štrajku zaviedli asi 200 náhradných autobusových spojov a posilnili smeny servisných pracovníkov.
Až 80 percent vlakov včera na svoju trasu na severovýchode Nemecka nevyšlo, s veľkými obmedzeniami vychádzali i prímestské vlaky v Mníchove a Frankfurte nad Mohanom.
Mnoho ľudí znovu zvolilo presun do zamestnania autom, čo vyvolalo značný dopravný chaos hlavne v okolí Mníchova.
Štrajk nemeckých železničiarov sa prejavil i na prevádzke Českých dráh. Napríklad ranný rýchlik z Mníchova do Prahy nabral pred hranicami z Česka oneskorenie cez 90 minút, povedal hovorca českých železníc Ondřej Kubala.
GDL sa usiluje o vyjednávanie vlastnej tarifnej zmluvy. Dráhy však v pondelok predložili iba návrh výhodnejšej kolektívnej zmluvy vychádzajúcej z dohody s ostatnými odborovými zväzmi na železnici.
Rušňovodiči ju odmietli i napriek tomu, že predpokladala pre takmer všetkých jednorazovú odmenu vo výške 2000 eur predovšetkým za nadčasy a údajne desaťpercentný nárast miezd. Rušňovodiči počas niekoľkomesačného sporu s vedením Deutsche Bahn požadovali až tretinový nárast miezd.