Zo zábavy je dnes profesiaK matematike doviedol aj synovNiekdajší študent bratislavského Gymnázia na Grösslingovej ulici, známeho ako GAMČA, Marián Neamtu, dnes pôsobí ako profesor matematiky na súkromnej prestížnej americkej Vanderbilt University v Nashville. V roku 1983 sa zúčastnil na medzinárodnej matematickej olympiáde v Paríži, darilo sa mu aj na celoštátnych súťažiach.
"V čase, keď som sa zúčastňoval na matematických olympiádach, bola pre mňa matematika iba zábavou. Dnes je mojou profesiou. Moje rôzne aktivity na strednej škole, ktoré súviseli s matematickými olympiádami a s príbuznými matematickými seminármi, boli živnou pôdou nielen pre moje konkrétne vedomosti, ale najmä na formovanie vzťahu k vede a spoznávanie seba samého. Aj preto rád spomínam na tie časy a na všetky súťaže, na ktorých som sa zúčastnil. Pociťujem vdačnosť k svojim učiteľom a veľmi si vážim ich obetavosť a nezištnosť. Aj prostredníctvom matematických olympiád do mňa zasiali oduševnenie pre vedu, logické myslenie a váženie si výdobytkov ľudskej invencie," hovorí.
"K matematickej olympiáde ma priviedla snaha nebyť horší ako starší brat," hovorí Pavel Novotný, dnes docent na Žilinskej univerzite. Na medzinárodnú olympiádu som sa dostal už ako druhák. Fyzikálnu olympiádu som pribral ako vedľajšiu záležitosť.
Olympiáde zostal verný dodnes, v súčasnosti zastáva post predsedu krajskej komisie. Vypracoval sa naň cez opravovateľa, vedúceho sekcie pre kategóriu C a podpredsedu krajského výboru. "Olympiáda mi dala veľa a považoval som za svoju povinnosť jej to vrátiť," hovorí. Matematickým súťažiam prepadli aj jeho synovia. "Pre mojich synov bývalo letné sústredenie vždy najdôležitejšou časťou prázdnin."
Matematická olympiáda mu ako študentovi v mnohom pomohla. Prijímacie skúšky na vysokú školu sa mu zdali smiešne ľahké. "Mohol som sa považovať za úspešného mladého muža, a to mi dodávalo sebavedoľmie." Ale vraj z nej ťaží aj v súčasnosti. Na rozdiel od školských príkladov úlohy matematickej olympiády vyžadujú hľadať aj nevychodené cesty, a to je pre vedeckú prácu neoceniteľná skúsenosť. (or)
Ako vznikli olympiády vedomostí
n S talentovanou mládežou sa u nás začalo pracovať ešte pred rokom 1960. Vtedy vznikali prvé špecializované voľnočasové zariadenia. Boli to stanice mladých technikov, prírodovedcov či špecializované krúžky pri domoch pionierov a mládeže. Koordinačnú úlohu plnil vtedajší Slovenský dom pionierov a mládeže v Bratislave. Dnes je jeho nástupcom Iuventa.
Predchodcovia
n Z Popoludní zábavnej matematiky vznikla dnešná Pytagoriáda.
n Zo stretnutí mladých chemikov, ktoré boli súčasťou medzinárodných výstav INCHEBA, vznikla Chemická olympiáda.
Vznik olympiád
n Najstaršou je matematická olympiáda, ktorá má už 57 rokov,
3 v roku 1959 vznikla fyzikálna olympiáda,
3 v roku 1964 chemická,
3 v roku 1966 biologická,
3 v roku 1972 geografická.
n Najmladšou je Olympiáda ľudských práv, ktorá má za sebou osem ročníkov. Je určená študentom gymnázií, stredných odborných škôl a odborných učilíšť. Každý rok sa do nej zapája vyše 300 škôl a 4500 študentov so svojimi esejami.
n Špecifickou súťažou je Medzinárodný turnaj mladých fyzikov.
n Medzinárodná chemická olympiáda má od roku 1994 svoje koordinačné centrum na Slovensku. Zdroj: Iuventa