Ak vláda vyhodí tretinu súkromných diaľnic z PPP projektov, môže podľa ministerstva financií stavať výhodne. Či to však ovplyvní štátny dlh, sa nedá definitívne povedať.
BRATISLAVA. Vláda by mala podľa ministerstva financií zúžiť rozsah projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) plánovaných pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a vylúčiť tretí balík týkajúci sa technicky komplikovaných úsekov okolo Žiliny. V takom prípade by bolo financovanie výstavby diaľnic prostredníctvom PPP takmer porovnateľné s tradičným verejným obstarávaním, avšak s oveľa skorším termínom dokončenia týchto úsekov. Vyplýva to zo stanoviska rezortu financií o vplyve PPP projektov na verejné financie.
Realizácia projektov PPP, ktorú vláda schválila 5. septembra v rozsahu v dĺžke 151 kilometrov a pri predbežných stavebných nákladoch 105,7 miliardy korún, predstavuje podľa analýzy rezortu financií pomerne vysoké nároky na verejné financie oproti bežným spôsobom verejného obstarávania.
„Realizácia schváleného variantu výstavby by znamenala zdvojnásobenie podielu výdavkov kapitoly ministerstva dopravy na výdavkoch štátneho rozpočtu, čo by výrazne zúžilo priestor na financovanie ostatných prioritných politík vlády,“ uvádza ministerstvo financií.
Zároveň nie je možné s definitívnou platnosťou uviesť, že navrhované projekty PPP nebudú mať vplyv na schodok verejných financií a dlh. K tomu sa bude možné vyjadriť až na základe návrhu konečnej zmluvy so súkromným partnerom.
Stavať cez PPP projekty by sa mali kratšie úseky s rozložením na dlhšie časové obdobie, čím sa zníži riziko negatívneho vplyvu nadmerného dopytu na vývoj inflácie.
Ministerstvo financií vláde tiež odporúča zmeniť skladbu prvého balíka úsekov na D1 a vylúčiť z neho úseky na trase Dubná Skala - Hubová. Zdôvodnilo to jeho nedostatočnou projektovou pripravenosťou, chýbajúcimi povoleniami a rozhodnutiami, ako aj geologickým prieskumom a tiež technickou náročnosťou výstavby pre zložitý geografický terén.
Vylúčené úseky by mala vláda financovať podľa možností štátneho rozpočtu a potreby stavať aj iné úseky diaľnic a rýchlostných ciest, nielen na D1 a R1.