Drahý sever vypadol z PPP

Ministerstvo financií včera odporučilo nebudovať severnú časť diaľnice D1 zo súkromných zdrojov. Aj podľa odborníkov je to finančne aj geologicky náročné.

BRATISLAVA. Dnes má vláda rozhodnúť, ktoré úseky diaľnic sa nebudú stavať pomocou verejno­súkromného partnerstva (PPP). Pôvodne sa hovorilo o 151 kilometroch, podľa vyjadrení rezortu financií by sa tento balík mal zmenšiť o tretinu. Z PPP projektov by mal vypadnúť úsek diaľnice D1 v okolí Žiliny, ktorý je veľmi finančne aj geologicky náročný.

Tunely sú výhodné

Rezort financií navrhuje vyhodiť z PPP projektov úsek Hričovské Podhradie až Dubná Skala a Dubná Skala až Hubová. Výstavba týchto úsekov cez PPP by mala značný finančný dosah na verejné financie. Tieto úseky si totiž vyžadujú veľký balík peňazí a diaľnica cez PPP projekt by sa veľmi predražila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Rádovo sme sem doteraz vložili 3,7 miliardy, pričom samotný tunel Višňové za Žilinou už zhltol 2,5 miliardy,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Úsek je pripravený na výstavbu a NDS chýba vykúpiť asi 50 pozemkov.

V minulosti vypracovali odborníci 18 variantov trasy v okolí Žiliny, čo trvalo 19 rokov. „Všetky varianty majú negatívne stanovisko, iba jeden vyšiel ako pozitívny. A to tunelový,“ povedal Jánošík. Opäť sa však vynárajú špekulácie, že spojenie na východ by sa dalo urobiť pomocou rýchlostnej cesty R1 a R3, s ktorou sa nateraz uvažuje cez Turiec. „Táto časť R3 sa technicky pripravuje, ale trasa ešte nie je definitívne určená,“ povedal Jánošík.

Brzdou je geológia

O odklonenie trasy R3 sa usiluje aj primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor (Smer). Táto rýchlostná cesta by mala viesť cez Banskú Bystricu a ďalej popod Donovaly.

SkryťVypnúť reklamu

Ide však o územie, ktoré je stále geologicky aktívne a dotvára sa. „Môžu sa vyskytnúť problémy, ktoré ovplyvia výstavbu,“ povedal riaditeľ Geologického ústavu Slovenskej akadémie vied Jaroslav Lexa. Donovaly tvoria vápence a dolomity, ktoré sú narušené a môže cez ne presakovať podzemná voda.

Táto oblasť je aj významným zdrojom pitnej vody, povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Pri projektovaní sa uvažovalo aj s viacerými tunelovými riešeniami, ale vyskytli sa tu ekologické problémy, ktoré sa doteraz nevyriešili,“ dodal.

Rovnako je na tom aj úsek za Žilinou, pretože podľa Lexu aj toto územie neukončilo svoj vývoj a podlieha zmenám. V strednej a východnej časti tunela Višňové sa vyskytuje žula, ktorá je v dôsledku geologických pohybov narušená.

SkryťVypnúť reklamu

„Sú v nej zóny, cez ktoré môže presakovať podzemná voda a neočakávané prítoky vody,“ povedal Lexa. Problémy môžu mať aj tunelovacie stroje, ktoré sa pri razení môžu odchýliť zo svojej trasy.

Západnú časť tunela tvoria skôr vápence a dolomity, ktoré sú síce mäkšie, „no tiež sú narušené a môžu nastať rovnaké problémy ako na východnej strane“, povedal Lexa.

Pretrasovanie nie je dobré

Úvahy o zmene spojenia Bratislavy s Košicami vznikli už dávno. Podľa odborníkov však nie je dobré meniť už existujúce riešenia.

„Najväčším nešťastím je otváranie trasovania diaľnic. Tak, ako sú dnes navrhnuté, je ekonomicky i sociálne výhodné,“ povedal Palčák. Jeho slová potvrdzuje aj Jánošík, podľa ktorého NDS ide „v línii, ktorá je schválená“ a treba prepojiť najvýznamnejšie ekonomické oblasti Slovenska. Doteraz však nikto neurobil štúdiu, ktorá alternatíva je výhodnejšia. Do úvahy sa pritom berú nielen finančné nároky na výstavbu, ale aj sociálne faktory, ako je dostupnosť ciest pre ľudí či firmy.

SkryťVypnúť reklamu

Chorvátsky vzor

Pri diskusii o výstavbe diaľnic sa dáva za vzor Chorvátsko. Podľa Lexu sa stavali rýchlejšie najmä vďaka priaznivejšiemu geologickému prostrediu. „Zatiaľ čo my vyrazíme za deň 1,5 metra tunela, Chorváti asi päť metrov,“ ukončil Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu