zmysel – myslia si mnohí majitelia malých firiem. Josef Koubek – autor knižky Personálna práca v malých a stredných firmách s nimi nesúhlasí.
Personálne plánovanie, nábor pracovníkov, ich hodnotenie, rozmiestňovanie, odmeňovanie, vzdelávanie, starostlivosť o vzťahy medzi nimi. Treba robiť všetky tieto personálne činnosti aj v malej či strednej firme? Personálna práca pre niekoľko ľudí? To je nezmysel – myslia si mnohí majitelia malých firiem. Josef Koubek – autor knižky Personálna práca v malých a stredných firmách s nimi nesúhlasí.
Koubek tvrdí, že pre majiteľov a vedúcich pracovníkov menších firiem je životnou nutnosťou osvojiť si potrebné personálne znalosti a schopnosti, pretože práve takéto firmy sú zlou alebo nedostatočnou personálnou prácou ohrozené oveľa viac ako veľké podniky. Majú totiž oveľa menšie možnosti napríklad nahradiť chýbajúceho pracovníka a to môže veľmi vážne ohroziť ich schopnosť dodať včas zmluvné zákazky a podobne.
Aj keď sa možno v malej firme netreba až tak často venovať prepúšťaniu alebo náboru pracovníkov, dobrá personálna práca – napríklad motivovanie, odmeňovanie – môže veľmi významne ovplyvniť atmosféru medzi zamestnancami a vytvoriť dobré pracovné prostredie.
Autor upozorňuje, že malé a stredné firmy u nás stále riadia svojich ľudí spôsobmi, ktoré sa používali na konci 19. storočia a ktoré sú demotivujúce a neefektívne. A pritom v zahraničí sú to práve tieto firmy, kto stále vyhľadávajú a uplatňujú najnovšie poznatky a prístupy k riadeniu ľudí.
Menšia firma musí byť napríklad pružná, aby bola konkurencieschopná; musí sa teda prispôsobovať požiadavkám trhu. Preto je dobré v takýchto pomeroch ustúpiť od koncepcie prísne vymedzených pracovných miest a uplatňovať napríklad tayloring – takzvané šitie pracovných úloh na mieru pracovníkovi, aby boli ľudia s prácou spokojní a zároveň optimálne využití.
Preto sa Josef Koubek v príručke venoval najmä formovaniu pracovnej sily, jej využívaniu a vytváraniu zdravých pracovných vzťahov. A zdá sa, že jeho skúsenosti sú využiteľné v praxi – vydavateľstvo Grada totiž vydalo už tretie rozšírené vydanie tejto jeho knižky.
Výskum: Zamestnanci nie sú spokojní s koučovaním
Koučovanie zamestnancov manažérmi nepomáha dostatočne zvyšovať výkonnosť a neprejavuje sa ani zlepšením spokojnosti v práci. Ukázal to výskum 700 zamestnancov na strednej úrovni v Severnej Amerike, Európe a Ázii realizovaný medzinárodnou konzultantskou spoločnosťou BlessingWhite.
Veľký prínos koučovania pre zlepšenie výkonnosti zaznamenal len každý štvrtý zamestnanec a na výraznom zlepšení spokojnosti sa podieľalo koučovanie v prípade pätiny oslovených.
Výskum ukázal, že koučovanie môže mať pozitívny vplyv na výkonnosť a spokojnosť zamestnancov, manažéri by sa však mali viac sústrediť na zjavné nedostatky a prísť s hmatateľnými výhodami. Základom úspechu je efektívne školenie manažérov. Tí totož musia vytvárať individuálne partnerstvá so zamestnancami, ktorých koučujú.Zdroj: Chief Learning Officer Magazin
Príliš osobných vecí v práci? Možno pôsobíte neprofesionálne
Rodinné fotografie, výrobky detí a ďalšie drobnosti pomáhajú zosobniť pracovné prostredie. Príliš veľa osobných vecí však môže vytvárať zlý imidž. K tomuto záveru dospeli výskumníci z Ross School of Business pri americkej University of Michigan.
Ak je viac ako každý piaty predmet v kancelári zamestnanca jeho osobná vec, ostatní ho vnímajú ako neprofesionálneho. Týka sa to predovšetkým amerických pracovísk, kde je zvykom stritne oddeliť súkromie od práce.
Štúdia chce prispieť k lepšiemu poznaniu vnímania profesionality a perspektív psychológie správania na pracovisku. Ponúka hlbší pohľad do kultúrnych rozdielov v kritériách, ktoré vytvárajú pozitívny a negatívny pohľad na ostatných a môžu spôsobiť nedorozumenie aj stratu príležitostí pre firmy pri najímaní talentov.
Zdroj: Newswise
Autor: gal