Americké automobilky stále viac zaostávajú v ziskovosti za svojimi japonskými konkurentmi.
TRAVERSE CITY. Rozdiel v zisku na automobil medzi japonskými a americkými výrobcami sa podľa štúdie poradenskej firmy Stout Risius Ross zvýšil vlani asi o tretinu.
Americké firmy General Motors, Ford Motor a Chrysler vlani zarobili na jednom aute v priemere o 3814 dolárov menej než ich hlavní japonskí rivali Toyota Motor, Honda Motor a Nissan Motor. Tento rozdiel tak stúpol o 915 dolárov z 2899 dolárov v roku 2005.
Najväčšia americká automobilka GM vlani znížila priemernú stratu na jedno vozidlo na 146 dolárov z predchádzajúcich 1271 dolárov najmä vďaka úsporám plynúcim zo znižovania počtu zamestnancov. GM napriek tomu naďalej výrazne zaostávala za najväčšou japonskou automobilkou Toyota, ktorá zvýšila zisk na jedno vozidlo na 1977 dolárov z predchádzajúcich 1175 dolárov.
Americké automobilky teraz zápasia s ostrou konkurenciou z Japonska a Južnej Kórey a s vysokými nákladmi na suroviny, zdravotnú starostlivosť a penzie. Firmy GM, Ford a Chrysler preto uskutočňujú rozsiahle reštrukturalizačné opatrenia vrátane prepúšťania a uzatvárania tovární.
Prognostická spoločnosť Global Insight minulý mesiac predpovedala, že predaj automobilov v USA sa v tomto roku zníži na sedemročné minimum 16,1 milióna áut z minuloročných 16,55 milióna. Dodala, že v nasledujúcich dvoch rokoch bude dopyt po autách v USA pod tlakom v dôsledku slabej ekonomiky, problémov na hypotekárnom trhu a vysokých cien benzínu.