Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie

Služby mobilných operátorov, bánk, produkty zábavného priemyslu či automobiliek. Mesiac čo mesiac pribúda na trhu čoraz viac noviniek.

Služby mobilných operátorov, bánk, produkty zábavného priemyslu či automobiliek. Mesiac čo mesiac pribúda na trhu čoraz viac noviniek.

O trochu vylepšené výrobky, zásadne inovované výrobky, prevratné služby, unikátne postupy. Je fascinujúce pozorovať ustavične sa zrýchľujúce tempo inovácií, najmä ak uvážime, že presadiť vo firme zásadne nový výrobok býva neraz veľmi náročné. Ide totiž o to – pri značnom zjednodušení – ako zladiť kreatívnosť firmy so zotrvačnosťou spotrebiteľského správania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základnou premisou súčasného marketingu je zákaznícka orientácia, pri­spôsobovanie výrobkov a služieb individuálnym potrebám zákazníkov. Aby firmy mohli zákazníkom takéto produkty ponúkať, musia najskôr spoznať ich potreby, túžby a očakávania.

SkryťVypnúť reklamu

Mnoho sa dá odvodiť zo vzorcov nákupného správania. Jednoducho na základe toho, čo zákazníci kupujú, ako často to kupujú, v kombinácii s akými ďalšími výrobkami či službami to kupujú... a tak ďalej firmy dokážu predikovať, aký bude „ďalší najlepší nákup“.

Problém s odpoveďou

Zdalo by sa, že oveľa jednoduchším spôsobom je opýtať sa zákazníkov priamo: Aké vlastnosti by mal mať náš výrobok, aby lepšie uspokojil vaše potreby?

Na prvý pohľad to síce vyzerá celkom rozumne, no v skutočnosti takýto prístup naráža na celý rad problémov. Spo­trebitelia nevedia, a jednoducho ani nemôžu vedieť, aké existujú vôbec možnosti toho-ktorého výrobku. Nedokážu odhadnúť „lepšie“ či „horšie“ uspokojovanie svojich potrieb na základe predstavy o výrobku, ktorý nepoznajú.

SkryťVypnúť reklamu

Nie sú kreatívni, budú opakovať len to, čo už ikskrát počuli či videli v rek­lame. Napríklad, že banka má byť dôveryhodná, alebo že v reklame na jogurty musia byť vždy vyobrazené veľké kúsky ovocia, ako padajú do hustej, krémovej hmoty.

Bonusom k zisťovaniu potrieb spotrebiteľov pomocou rozhovorov s nimi sú „životné pravdy“ typu „Každá banka ponúka niečo iné, aj keď je to v podstate to isté“, alebo „Prečo by som mal odísť, keď môžem ostať?“, ktoré oblažia dušu nejedného prieskumníka.

Rozprávať sa treba

Napriek tomu, rozprávať sa so spotrebiteľmi má veľký význam. Z rozhovorov je možné získať veľmi cenný materiál, ktorý zásadným spôsob dokáže ovplyvniť vývoj nového produktu.

Ide len o to, použiť tie správne metódy prieskumu.

Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu