Finančné odškodnenie za tovar a služby

Kúpila som si sveter, ale nie som spokojná s jeho kvalitou. Mám nárok na vrátenie peňazí alebo si musím v obchode vybrať iný tovar za rovnakú cenu?

Veronika M., Bratislava

Podľa zákona o ochrane spo­trebiteľa má každý spotrebiteľ právo na výrobky a služby v dobrej kvalite, na uplatnenie reklamácie aj na náhradu škody.

Vo vzťahu ku kvalite výrobku zákon priamo definuje, čo sa rozumie tzv. bežnou kvalitou výrobku. Je to kvalita, ktorá zabezpečuje zachovanie všetkých podstatných vlastností výrobku, ktoré podmieňujú jeho bezprostredné používanie a spĺňajú očakávanie spotrebiteľa.

Zákon každému predávajúcemu ukladá povinnosť spotrebiteľa informovať o reklamačnom poriadku na viditeľnom mieste. Počas celého pracovného času musí byť v prevádzkarni pracovník poverený vybavovaním reklamácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Predávajúci je povinný reklamáciu vybaviť ihneď, v zložitejších prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie nedostatku na náklady predávajúceho. Samotné vybavenie reklamácie nesmie trvať dlh­šie ako 30 dní. Tak o uplatnení reklamácie, ako aj o vybavení reklamácie je predávajúci povinný vydať spotrebiteľovi písomný doklad.

Reklamáciu možno vybaviť podľa charakteru nedostatku tovaru, ovzdaním opraveného výrobku, jeho výmenou, vrátením kúpnej ceny, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomnou výzvou na prevzatie plnenia alebo odôvodneným zamietnutím reklamácie.

Ak ide o chybu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla užívať ako vec bez chyby, spotrebiteľ má podľa Občianskeho zákonníka právo na výmenu veci alebo na odstúpenie od kúpnej zmluvy. A teda právo na vrátenie ceny za nekvalitný výrobok. Je pritom výlučne na vás, pre ktorú formu sa rozhodnete. Predávajúci vás nemôže nútiť vybrať si výlučne iný tovar za rovnakú cenu. Ak ide o iné neodstrániteľné chyby, má kupujúci právo na zľavu z ceny veci.

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebiteľovi prislúcha právo na výmenu veci alebo odstúpenie od zmluvy v prípade, že sa na výrobku, ktorý si kúpil vyskytnú síce odstrániteľné chyby, ale nemôže ho pre ich opätovné vyskytnutie sa po opakovanej oprave riadne užívať. Tiež v prípade, ak predávajúcemu trvá vybavenie spotrebiteľovej reklamácie dlhšie ako 30 dní.



Reklamovala som služby v hoteli a žiadala som vrátenie časti peňazí za nedostatočne, ale aj vôbec nepo­skytnuté služby. Hotel moju reklamáciu prijal a ponúkol mi niekoľkodňový pobyt zdarma v ním stanovenom období.

Musím túto formu odškodnenia prijať alebo môžem trvať na finančnom odškodnení, o ktoré som žiadala?

Čitateľka z Bratislavy


Ak ide o reklamáciu služieb poskytnutých v hoteli zabezpečovaných priamo spotrebiteľom (teda nie prostredníctvom cestovnej kancelárie), ide o porušenie práva spotrebiteľa na poskytnutie služby v dobrej kvalite vyplývajúce mu zo zákona o ochrane spotrebiteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Reklamovali ste nedostatočnú kvalitu poskytnutých služieb, ako aj samotné neposkytnutie služieb s tým, že prevádzkovateľ hotela vašu reklamáciu akceptoval a v rámci jej vybavenia vám ponúkol kompenzačný pobyt v určenom období.

Z hľadiska zákona o ochrane spotrebiteľa to znamená, že spotrebiteľovi oprávnene reklamujúcemu službu poskytnutú v nedostatočnej kvalite či vôbec patria rovnaké práva ako spotrebiteľovi, ktorý reklamoval neodstrániteľnú vadu veci.

Ako príklad možno uviesť situáciu, keď si napríklad spotrebiteľ vyberie hotel s bazénom a v cene pobytu má aj vstup do hotelového bazéna, no ten je práve v čase spotrebiteľovej dovolenky odstavený. Prevádzkovateľ hotela by mal v danom prípade reklamáciu vybaviť buď poskytnutím zľavy za to, že služba nefunguje v takom rozsahu, v akom ju hotel ponúkal, alebo by mal spotrebiteľovi ponúknuť náhradnú službu. Je výlučne na spotrebiteľovi, ktorú alternatívu si ako vhodnejšiu vyberie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak vám teda hotel ponúkol iba jednu alternatívu, a to pobyt zdarma, môžete ho prijať. Ale zákon vám ponúka aj inú alternatívu, a to možnosť požiadať o finančné odškodnenie vo forme zľavy z ceny pobytu za služby, ktoré neboli poskytnuté vôbec alebo v nedostatočnej kvalite.

V prípade, ak by hotel odmietol vašu požiadavku, ktorú, samozrejme, odporúčame formulovať písomne, navrhujeme vám obrátiť sa na príslušný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Autor: Mária Šutková advokátska kancelária PATENT IURIST www.patent-iurist.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu