BRATISLAVA. Za viac ako 80tisíc korún si čitateľka objednala od renomovanej firmy zhotovenie siedmich dverí a dvoch verají. Dodať a do nadstavby domu ich mala namontovať do mesiaca od podpisu zmluvy.
Mesiac uplynul a byt bol stále bez dverí. Na telefonické urgencie predstavitelia firmy nereagovali vôbec alebo si ich posúvali medzi sebou. Neskôr majiteľke bytu oznámili, že sa jej objednávka stratila.
K zvratu došlo po polročnom čakaní a po zaslaní listu, v ktorom čitateľka žiadala o zrušenie objednávky a vrátenie zálohy. Šéf prisľúbil, že dvere do niekoľkých dní firma dodá a poskytne jej aj 20-percentnú zľavu. Keďže rozmery verají robotníci po pol roku, keď do bytu prvýkrát zavítali, zle vymerali, museli ich ešte prerábať. Napokon sa majiteľka bytu dočkala. Dverí aj zľavy z pôvodnej ceny.
Práce bez papiera
Tento príbeh nie je ojedinelý. Rekonštrukcie interiéru, prerábanie bytových jadier, pokládky plávajúcej podlahy alebo výmeny okien sa často končia reklamáciami či na súde.
Helena Mezenská, predsedníčka Združenia na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade, tvrdí, že najviac problémov momentálne sprevádza výmena drevených okien za plastové. Najmä v tomto regióne je citeľný tlak dodávateľských i zhotoviteľských firiem z Poľska, ktoré s objednávateľmi služieb podpisujú problematicky postavené zmluvy. Alebo trvajú na vzkonaní prác bez akejkoľvek zmluvy či iného písomného dokladu.
Spotrebitelia často takýto návrh akceptujú len preto, že im zaťaží peňaženku menej, ako keby trvali na zmluve. Nie vždy si však uvedomia, že ak sa dohodnú len ústne a remeselníci svoju prácu urobia nekvalitne či s meškaním, problematicky sa budú domáhať svojich práv.
Zmluva je základ
Aj preto platí zásada, že objednávateľ prác by mal trvať na písomnej zmluve o dielo alebo aspoň objednávke služieb. Iba ak má rozsah objednaných prác na papieri, môže porovnávať, či skutočne a aj načas dostal to, čo si objednal. Výhodou zmluvy oproti objednávke je, že sa do nej dajú zahrnúť aj sankcie v prípade neplnenia záväzkov.
V záujme objednávateľa prác by malo byť, aby zmluva bola čo najpodrobnejšia. V jej úvode by malo byť uvedené, podľa akého zákonníka sa uzatvára. Mezenská pritom odporúča, aby to bol Občiansky zákonník, pretože ten lepšie chráni práva spotrebiteľov. Okrem ceny by v zmluve mal byť rozsah, ale aj termín začatia i ukončenia prác či sankcie za nezhotovenie prác kvalitne alebo načas.
Nevyvážený vzťah
Niekedy je pozícia spotrebiteľa sťažená tým, že firmy už majú znenie zmlúv na predtlačenom formulári a nedávajú mu priestor, aby sa k ich zneniu mohol vyjadriť. Podľa výkonného riaditeľa Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslava Tuláka sú v zmluvách práva spotrebiteľa často potlačené. Mezenská sa domnieva, že túto bariéru treba prelomiť. „Objednávatelia by mali vstupovať do zmlúv a upravovať ich znenie. Vo väčšine prípadov predsa ide o nie malé investície,“ vraví.
Neplaťte vopred
Spotrebitelia, ktorí dlhší čas zháňajú remeselníkov len preto, že väčšina z nich uprednostní veľké zákazky pred menšími, majú tendenciu zaplatiť robotníkom peniaze vopred. Často dokonca celú sumu.
Pred takýmto krokom spotrebiteľské združenia varujú. Upozorňujú, že podľa Občianskeho zákonníka sa za dielo platí až po jeho dokončení. Pri platbe celej sumy vopred remeselníci nie sú nútení sa s prácou ponáhľať, pretože už žiadne peniaze neočakávajú. Josef Lounek zo Združenia slovenských spotrebiteľov tvrdí, že je lepšie sa s firmou dohodnúť na niekoľkých platbách za práce.
Záloha na materiál
Firma, ktorá dom či byt rekonštruuje, má právo požiadať vás o zálohu, ak potrebuje nakúpiť stavebný materiál (parkety, plastové okná, obkladačky, sanitu) potrebný k svojej práci. Podľa Jany Drgoncovej zo spotrebiteľského združenia Infospot je požiadavka firmy na zaplatenie zálohy potrebnej na kúpu materiálu na mieste. Nie je totiž povinná ho kupovať z vlastných peňazí. Zároveň spotrebiteľom radí, aby pri prácach väčšieho rozsahu platili peniaze dopredu vždy len za ten materiál, s ktorým firma ide pracovať. Ak najprv obkladá kúpeľňu, stačí jej dať peniaze na kúpu obkladačiek, nie aj vane či umývadla, keď ich bude montovať neskôr.
Čas na posúdenie kvality
Mnohí objednávatelia robia chybu aj v tom, že uhradia poslednú časť dohodnutej sumy hneď po dokončení diela, keď v časovom strese často nemajú šancu reálne posúdiť kvalitu prác. Ten, kto práce v byte vykonával, by mal dostať zvyšnú sumu peňazí až po riadnom prebratí prác. „Firmy si často stanovujú podmienku, že zvyšnú časť peňazí dostanú doplatenú už pri zhotovení. Spotrebiteľom odporúčame práce v pokoji prebrať,“ vraví Mezenská.
Nikde však nie je určené, koľko času by im mali firmy na prebratie poskytnúť. Drgoncová považuje za optimálnu dobu sedem dní, ale stav prác by sa mal dať posúdiť už do troch dní.
Združenie Infospot radí objednávateľom zaplatiť za stavebné či rekonštrukčné práce radšej bankovým prevodom ako v hotovosti. Jedným z dôvodov je vlastná bezpečnosť pri úschove väčšieho obnosu peňazí v byte, ďalším potom získanie času na zhodnotenie kvality prác.
Nedodržanie zmluvy
V prípade reklamácie by mala spôsob odškodnenia navrhnúť firma, ktorá práce vykonávala. Ak ho objednávateľ nepovažuje za dostatočný, môže o sprostredkovanie dohody požiadať mediátora, alebo sa náhrady škody domáhať súdnou cestou.
Popradská spotrebiteľská organizácia dlho riešila prípad vyše 80ročného pána, ktorý si pre zhoršenie svojho zdravotného stavu objednal rekonštrukciu bytu. Okrem toho, že firma vykonala práce nekvalitne, naúčtovala za ne objednávateľovi výrazne nadhodnotenú sumu. „Zhotoviteľ prác využil nielen to, že sa pán potreboval pomerne rýchlo presťahovať z domu do zrekonštruovaného bytu, ale aj jeho zlý zdravotný stav. Zvažovali sme, či prípad budeme riešiť súdnou cestou, alebo mimosúdne. Dospeli sme k názoru, že by sa ukončenia súdneho sporu nemusel ani dožiť,“ uviedla Mezenská. Napokon sa aj bez súdu dočkal zľavy z pôvodnej ceny.
Ako na problémy
BRATISLAVA. Keď robotníci nedodržiavajú termíny, podľa Jany Drgoncovej zo združenia Infospot, treba na to písomne upozorniť firmu, s ktorou ste podpísali zmluvu. Zároveň ju vyzvať, aby práce dokončila. Ak to nezaberie, možno pristúpiť k sankciám. Spôsob ich uplatnenia i výška by mali byť v zmluve.
Ak nie ste spokojní s kvalitou prác či dodržaním termínov, máte možnosť podať písomnú reklamáciu. Firma sa ňou musí zaoberať hneď, v zložitých prípadoch do troch dní. Lehotu 30 dní na jej vybavenie má len ak potrebuje odborný posudok.
Na čo treba myslieť
Trvajte na podpise zmluvy alebo objednávky.
Bez písomného dokladu o rozsahu objednaných prác je každá reklamácia problematická.
Neplaťte celú sumu vopred. Dohodnite sa na úhrade nevyhnutnej sumy, ktorú zhotoviteľ prác potrebuje na nákup materiálu.
Snažte sa s firmou dohodnúť radšej na platbe prevodom z účtu než v hotovosti.
Poskytne vám to viac času na posúdenie kvality prác.
Každé zvýšenie ceny oproti tomu, čo bolo v zmluve dohodnuté, musí firma zdôvodniť a vopred o ňom informovať.
Hneď po ukončení prác, ktoré ste si od remeselníka či firmy objednali, si pozorne skontrolujte, či zodpovedajú tomu, na čom ste sa dohodli.
Čo by malo byť v zmluve
Podľa akého zákonníka sa zmluva uzatvára
označenie predmetu objednávaných prác,
rozsah objednaných prác i to, kto ich bude vykonávať,
termín začatia aj ukončenia objednaných prác,
podmienky, za akých sa bude práca vykonávať (prístup do objektu, čas práce, upratanie, spôsob zaplatenia),
cena za objednané služby, ak sa nedá presne určiť, tak odhad alebo spôsob, akým sa konečná cena určí,
spôsob i termín úhrady dohodnutej sumy, prípadne harmonogram splátok,
sankcie v prípade nedodržanie termínu či rozsahu objednaných prác,
spôsob a dôvody odstúpenia od zmluvy,
na čo sa vzťahujú a dajú uplatniť oprávnené záručné opravy.