BRATISLAVA. Vyššie ceny potravín sa už prejavili v septembrovej inflácii. Rast cien chleba, mlieka, mliečnych výrobkov alebo aj piva pokračuje alebo bude pokračovať aj najbližšie mesiace. Na vyššie ceny upozorňujú všetci – poľnohospodári, obchodné reťazce, výrobcovia a aj analytici.
Rožok za korunu už v obchodoch nevidno. Cena štandardného rožka sa blíži k dvom korunám. V porovnaní so septembrovou cenou jeho cena vzrástla niekde aj o vyše 30 percent. V porovnaní s vlaňajšími októbrovými cenami je rožok drahší o 90 percent. Napríklad v Kauflande stál takto pred rokom korunu, dnes je to 1,90.
Rástla aj cena mlieka a mliečnych výrobkov. Štvrťkilové maslo zdraželo v Kauflande oproti minulej jeseni o 11 korún, v Aholde, ktorý prevádzkuje Hypernovy a supermarkety Albert, to bolo sedem korún.
Inak v meste, inak na vidieku
Ceny niektorých výrobkov sa môžu v tých istých obchodných reťazcoch líšiť, rovnako ako ceny v mestách, kde je konkurencia vyššia ako na vidieku.
Napríklad v Sebechleboch koncom septembra stál chlieb 33,50 a rožok 1,50. Druhého októbra za ten istý peceň chleba zaplatil kupujúci 37,50 koruny a za rožok dve koruny. V okresnom meste Krupina bol ten istý chlieb lacnejší v tom istom období o tri koruny.
Zvyšovanie cien základných potravín však nie je len problémom Slovenska. Mlieko a mliečne výrobky zdraželi takmer o polovicu aj v Nemecku. Zdražovanie pečiva hlásia aj v susedných krajinách – Česku a Maďarsku.
Biopalivá, energia, Čína
Na ceny potravín vplýva niekoľko faktorov. „Najdôležitejším je asi fenomém biopalív, ktoré ženú hore svetové ceny niektorých komodít, a tohtoročná svetová úroda pšenice je slabšia,“ povedal hlavný analytik Atlantik FT Petr Sklenář.
Do cien potravín sa podľa Sklenářa preniesol aj predchádzajúci rast cien energií. „Samostatnou kapitolou je rast cien mlieka a mliečnych výrobkov. Na ne tiež vplývajú biopalivá, ale aj vyšší ázijský dopyt po sušenom mlieku,“ povedal Sklenář.
Zlá úroda – drahšie pivo
Zvyšovanie cien ohlásili aj slovenskí pivovarníci spoločností Heineken a SabMiller. Rovnako ako v prípade rastu cien pekárenských výrobkov je za tým zlá úroda jačmeňa a chmeľu.
SabMiller, ktorý vlastní aj topoľčiansky Topvar, by mal zdražieť na Slovensku vyrábané značky asi o päť až desať percent. Heineken bude zvyšovať ceny svojich značiek Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Martiner a Starobrno od decembra o šesť až desať percent.