V Považskej Bystrici zriadil mestský úrad pred dvoma rokmi funkciu školského sociálneho pracovníka. Vznikla najmä preto, lebo školy nezvládajú nápor problémových žiakov. Tento školský rok pôsobí na V. a VIII. Základnej škole na sídlisku Rozkvet. Ide o sídlisko, kde žije veľa mladých rodín s problémovými deťmi.
Podľa hovorkyne mesta plánujú rozšíriť pôsobenie školského sociálneho pracovníka aj na ďalších školách, lebo ohlas rodičov aj samotnej školy je pozitívny.
Deti sa potrebujú
porozprávať
Peter Lengyel, ktorý je prvým školským sociálnym pracovníkom v Považskej Bystrici a asi aj na Slovensku, si svoju funkciu vysníval ešte na vysokej škole. Už počas štúdia sociálnej práce mal predstavu, ako pomôcť problémovým školákom, na ktorých v škole nemá čas ani výchovný poradca, ani samotní učitelia.
Základom jeho práce je prevencia sociálno-patologických javov v škole. "Dieťa takmer polovicu dňa strávi v škole, čo robí z nej nezastupiteľnú inštitúciu v živote dieťaťa a vďaka tomu, že dieťa do školy musí chodiť, je to jedinečné miesto okrem učenia aj na preventívne aktivity. Mojou pracovnou náplňou sú hlavne preventívne a intervenčné aktivity, na každý mesiac mám pripravenú istú tému, záškoláctvo, šikanovanie, alkoholizmus a podobne. Počas toho mesiaca sa venujem týmto deťom buď na vyučovacích hodinách, alebo počas záujmovej činnosti."
S alkoholom sa ľahšie baví ostatných
Teraz v októbri rozoberajú spoločne témy spojené s detstvom a mladosťou. Školský sociálny pracovník vystupuje ako koordinátor činnosti, deti sa na danú tému bavia, samy o nej hovoria, diskutujú. "Vtedy deti hovoria o veciach zo života. Tak sa dostávam k ich problémom. Napríklad aj s alkoholom," hovorí Lengyel. "Keď sa bavia o vzťahoch, o rodine, priateľstve, detstve, priznajú sa, že sa im to často spája s alkoholom v rodine. Vtedy zistím, na čo mám obrátiť svoju pozornosť v ďalšej prevencii v intervencii pre jednotlivca".
Aj v Považskej Bystrici pribúda detí, ktoré inklinujú k alkoholu. "Čo je však horšie, je to, že spoločenská tolerancia v našom meste je veľmi vysoká," hovorí Peter Lengyel. "Alkohol v škole je skôr také machrovanie pred spolužiakmi, priamo v základnej škole skôr vzácne, avšak tesne za bránami sa otvára všeličo. Decká to skúšajú. Samozrejme, je tu nebezpečenstvo, že to niekomu z nich zachutí. Dôvodom ďalších alkoholických aktivít môže byť aj to, že vtedy sú odvážnejší, bavia ostatných a to sa im páči. To je jeden z dôvodov, prečo to opakujú."
Najviac školákov popíja popoludní, po večeroch, majú svoje miesta, kde sa grupujú celé partie. Dôsledky vidíme na druhý deň, keď prichádzajú do školy nevyspatí.
Úrad koná neskoro
Ak má dieťa dlhodobé problémy napríklad s alkoholom, dáva škola podnety na úrad práce a sociálnych vecí. Peter Lengyel to už musel urobiť viackrát. Išlo o deti od šiesteho ročníka vyššie.
Je však nespokojný s tým, ako úrad práce a sociálnych vecí koná. Podľa neho nekoná hneď, vyčkáva. "My ako škola dáme napríklad podnet, že tento žiak sa nachádza v takom a takom prostredí, chodí domov pod vplyvom alkoholu neskoro v noci a úrad práce mu dá výchovné opatrenie na dva mesiace s upozornením - nerob to. Aj pri umiestňovaní detí do výchovných zariadení je to pomalé. Nie všetky inštitúcie, s ktorými spolupracujeme, majú rovnaký názor na to, čo je spoločensky prípustné a čo už nie je, kde je tá hranica. Treba však povedať, že často je to spôsobené aj nízkym počtom úradníkov, ktorí nestačia na toľko problémových detí a následne sa riešia len tie najpálčivejšie, čo však "odstavuje" tých, s ktorými sa ešte dá pohnúť." hovorí Lengyel.
Školského sociálneho pracovníka zriadilo od októbra aj mesto Nová Dubnica a od minulého školského roka funguje v Cirkevnej škole v Trnave.