Škoda, že škandál je mŕtvy

André Breton pred rokmi so slzami v očiach Luisovi Buňuelovi povedal, že škandál je mŕtvy. Umelci Igor Ondruš a Juraj Puchovský sa ho akoby svojimi obrazmi pokúšali vzkriesť.

Výstava In Digiti Minimi Igora Ondruša a Juraja Puchovského na Lodi na Tyršovom nábreží potrvá do 24. októbra. Obrazy môžete vidieť večer počas divadelných predstavení alebo na požiadanie personálu v bare.Výstava In Digiti Minimi Igora Ondruša a Juraja Puchovského na Lodi na Tyršovom nábreží potrvá do 24. októbra. Obrazy môžete vidieť večer počas divadelných predstavení alebo na požiadanie personálu v bare. (Zdroj: JURAJ PUCHOVSKÝ)

Postava s rukami namiesto nôh, ľudské orgány zobrazené mimo tela, močenie a vylučovanie všetkého druhu. Autori týchto obrazov Igor Ondruš a Juraj Puchovský tvrdia, že cieľom nebolo šokovať.

Každý obraz tvorili spoločne a hoci majú obaja výrazný rukopis, tu akoby splynuli do jedného. Jeden druhému sa podriadili natoľko, že vytvorili formálne jednotný, aj keď obsahom znepokojivý celok. Ich motívy šokujú, no nemožno povedať, že by obrazy neboli pekné. To, čo znepokojuje, je myšlienka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozdeliť si pohlavia

SkryťVypnúť reklamu

Každý hneď vidí, že tradičná maľba je im veľmi blízka. No nenadchýnajú tradicionalistov, skôr ľudí, ktorí sa neboja prijímať súčasné výtvarné umenie ako výzvu. K rozmýšľaniu, prekračovaniu hraníc, zbavovaniu sa malomeštiackych predsudkov. Lebo možno sa to nezdá, ale ich maľby sú veľmi odvážne. Nielen v téme, ale aj v tom, ako sú namaľované. Nadoraz a poctivo,“ myslí si kurátorka SNG Beata Jablonská.

Autori si rozumejú ako ľudia. „Ďuro je špecialista na mužské figúry alebo bezpohlavné a ja na ženské alebo bezpohlavné,“ tvrdí Igor. „Idea bola, že postavy jedného budú obťažovať postavy druhého,“ vraví Juraj.

Samozrejme, občas bolo treba robiť aj kompromisy. „Ďuro je viac-menej realistický maliar, ale ja sa niekedy posúvam do čiarovejších, expresívnejších, abstraktnejších polôh. No viac-menej sa pohybujeme v rovine v podstate zrozumiteľnej reality. Aj keď výklady našich obrazov mávajú ľudia rôzne.“

SkryťVypnúť reklamu

Umelcom išlo predovšetkým „o srandu“, inšpirovali sa často reklamami v časopisoch. „Niektoré sú také šťastné, až sú neuveriteľne hlúpe. To človeka až dvíha zo stoličky,“ vraví Puchovský. K obrazu Erupcia šťastia, na ktorom sú okrem muža a ženy aj pes a vták, vykonávajúci veľkú potrebu, ich inšpiroval Brad Pitt.

„Uznávam, že je to aj dobrý herec, ale on je taký fešák, až je to strašné. Chceli sme namaľovať ukážkovú, reklamnú rodinu,“ vraví Puchovský. „Majú syna, domček, psíka, autíčko. Taký ten ideál šťastia. Ale trochu sme ich skrkvali.“

Šesť nôh v posteli

Obrazy ovplyvnili aj ich dlhé vzájomné rozhovory a miesto, kde vznikali - starý rodinný dom Igorových rodičov na bratislavských Zlatých pieskoch. To vysvetľuje niektoré reálie na obraze Bulharské baroko (na snímke).

SkryťVypnúť reklamu

Stará manželská posteľ a na nej dvaja muži. Náznak ženskej tváre a nápis EVA. „Eva je moja priateľka. V dome sme s Ďurom spávali na jednej posteli, občas tam spala aj Eva. Preto je na obraze šesť nôh,“ vysvetľuje Igor.

„Inak sme normálni, ale v tom dome nie je iná ako táto manželská posteľ,“ smeje sa Juraj. Nápisy „OTEC“ a „MAMA“ na obraze zas naznačujú, že pri práci umelcov občas rušili Igorovi rodičia. „Ráno nás budili a naháňali do práce okolo záhrady.“

Na svojho syna sú pyšní, ale na vernisáž výstavy In Digiti Minimi na lodi na Tyršovom nábreží radšej neprišli. „Ďuro tu má aj otca, ten to vydrží.“

Bez cenzúry

Hoci ide o olej, obrazy „nehýria farbičkami“, nemajú byť páčivé. Nazývajú ich aj špinavé maľby alebo „dirty paintings“. Maľovali ich bez toho, aby cenzurovali sami seba alebo toho druhého. „Aj keď ja nemusím mať v obrazoch pohlavné orgány, neriešim problematiku sexu ako Igor, nikdy som mu nepovedal, že tam nechcem mať to alebo ono,“ vraví Juraj, pre ktorého bolo maľovanie vo dvojici novým, obohacujúcim zážitkom.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí si kladú otázku, či by si obrazy Igora Ondruša a Juraja Puchovského zavesili do obývačky. Ale otázka je, či je zmyslom umenia, aby viselo ako dekorácia v obývačke.

Eduard Manet vyvolal pred rokmi Raňajkami v tráve v Paríži škandál. Ondrušove a Puchovského obrazy majú na to, aby aj v dnešnej dobe pôsobili podobne. Lenže čo, ak je škandál už mŕtvy?

Otázka je, či je zmyslom umenia, aby viselo ako dekorácia v obývačke.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu