O nehercoch alebo ako sa divadlo blogizuje

Do profesionálnych divadiel čoraz viac prenikajú neherci. Hercom však nehrozí, že by ich po rokoch systematickej práce odstavili. Práve naopak.

Rozprávača v hre Tatiany Tolstej Soňa, ktorú sme mohli vidieť vlani na Divadelnej Nitre, výborne stvárnil amatér s pohnutým osudom odchovanca detského domova.Rozprávača v hre Tatiany Tolstej Soňa, ktorú sme mohli vidieť vlani na Divadelnej Nitre, výborne stvárnil amatér s pohnutým osudom odchovanca detského domova. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Päť dôchodcov - modelárov hrá spolu so svojimi vláčikmi vo vysoko profesionálnej inscenácii Mnemopark Stefana Kaegiho v spolupráci s Bazilejským divadlom. Rozprávača v divadelnej adaptácii textov Tatiany Tolstej Soňa v opäť veľmi profesionálne zvládnutej inscenácii lotyšského režiséra Alvisa Hermanisa (poznáme ju z vlaňajšej Divadelnej Nitry) stvárňuje amatérsky herec s pohnutým osudom odchovanca detského domova.

Lepší než profík

Dva príklady špičkových zážitkov tohtoročného medzinárodného festivalu Divadlo by sme mohli rozšíriť o ďalšie z dávnejších Wiener Festwochen: anglický autor Simon Stephens si pri uvádzaní svojej úspešnej hry o mládežníckej kriminalite Volavky vyhradil, aby postavy mladistvých stvárňovali výhradne mladí amatérski herci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prienik nehercov do profe­sionálnych divadelných inscenácií je fenoménom, ktorý súvisí so širšími trendmi procesov laicizácie. Je nepochybne i reakciou na prešľachtené, vysoko špecializované a sofistikované umenie, ktorému hrozí izolácia, strata spoločenského dosahu i zmyslu existencie. Tento jav by sme mohli porovnať s nástupom blogerov, ktorí sa v poslednom čase objavujú na stránkach našich denníkov. Ich amatérskym výtvorom je venovaná pomerne slušná plocha a občas sa im skutočne podarí vystihnúť a zaznamenať nejaký jav či udalosť lepšie než profe­sionálnemu novinárovi.

Podobne je to i s hercami. Odhliadnuc od konvenčného modelu divadla, ktorý sa vyznačuje vernejším či „nevernejším“ stvárňovaním dopredu napísaného dramatického textu, novšie divadelné formy takzvaného postdramatického divadla, kde sa text zrovnoprávňuje s ostatnými umeleckými zložkami, si vyžadujú i iné typy hercov, iné danosti i zručnosti, než aké poskytuje klasická činoherná škola. Klasickému činohernému hercovi, ktorý sa navyše objavuje v reklame na jogurty či pracie prášky, sa jednoducho nedostáva autenticity, ktorá je v čase globalizácie a digitalizácie vysoko cenenou kvalitou. Taký herec však môže byť prezentovaný zámerne v celom autentickom kontexte svojej existencie - trebárs Petr Lébl obsadzoval strýčka Jedličku a ďalšie hviezdy z čias normalizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Kde žiari nehercova hviezda

Neherci vyhrávajú svojimi mimodivadelnými kvalitami - nezameniteľnou, cennou životnou skúsenosťou, jedinečnosťou svojho zjavu a prejavu, ktorý sa nepodriaďuje unifikovaným pravidlám. Nejde však o masívny nástup amatérov do špičkového profesionálneho umenia. Nehercova hviezda, ako vyplýva i z vyššie uvede­ných príkladov, zažiari iba v rukách skúseného znalca, rovnako ako blogy, ktoré si môžeme prečítať na stránkach novín, už vybrala a upravila neviditeľná ruka profesionála.

Potrebujeme zručnosť herca

Profesionálnym hercom teda nehrozí, že ich po rokoch systematickej práce odstavia autentickí, charizmatickí amatéri. Naopak: tak, ako do „vysokého“ umenia prenikajú laici, každodennosť si čoraz viac žiada profesionálne herecké zručnosti - potrebujú ich učitelia, lekári, hovorcovia či PR manažéri.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebujú ich i tí, čo si sadajú do hľadiska. Londýnske Národné divadlo napríklad ponúka kurzy pre verejnosť pod heslom Výživa zajtrajších divadelníkov a divákov. Priestor na vzájomné ovplyvňovanie laikov a profe­sionálov je dnes otvorený v prospech a na inšpiráciu oboch zúčastnených strán.

Autor: Anna Grusková Autorka je teatrologička, dramatička

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu