MNÍCHOV. Aj v Nemecku rastie online reklama tempom, o akom ostatné odvetvia iba snívajú. Podľa prognózy Spolkového zväzu digitálnej ekonomiky sa tento rok speňaží na internetových reklamách 2,71 miliardy eur. Malo by to znamenať 12 percent všetkých výdavkov na reklamu v krajine. Internet sa tak stane silnejším ako rádiá.
Roky najrýchlejšieho rastu ale majú majitelia nemeckých online médií za sebou. Minulý a predminulý rok si pripísala webová inzercia viac ako 80 percent. No aj medziročných vyše 40 percent prírastku, ktoré sa očakávajú pre rok 2007, je pre iné druhy médií vec nepredstaviteľná.
Málo experimentujú
Napriek tomu Nemecko nedrží krok s medzinárodným vývojom v tomto odvetví, vyjadril sa pre denníky FAZ a Weltonline šéf vyhľadávača Google pre severnú Európu Philipp Schindler počas nedávneho veľtrhu Online marketing v Düsseldorfe.
Schindler poukazuje na malú chuť firiem pri experimentovaní a hľadaní správneho prístupu, ako potencionálneho zákazníka osloviť a neúspešné pokusy zakalkulovať. Inzerenti sa spoliehajú sa skôr na štatistické údaje a marketingový výskum. Na rozdiel od medzinárodných koncernov, ako Nintendo, Apple, Microsoft či Walt Disney, sa správajú pri zadávaní online zákaziek zdržanlivo.
Mnohé internetové stránky nemajú podľa Schindlera správny koncept. Príliš sa sústreďujú na predstavenie podniku namiesto toho, aby v ich centre stáli najlepšie produkty. Ako dôkaz uvádza priemernú dĺžku času upútania pozornosti: používateľ, ktorý otvorí hlavnú stránku tej-ktorej firmy, v nej zostane v priemere 23 sekúnd. Ten, kto sa však za pomoci Google dostane priamo k želanému produktu, zotrvá na príslušnej stránke viac ako dve minúty.
Online video
Meškanie Nemecka za správaním online špičky je aj vo formách využívanej online reklamy. Bannery a klasické texty už nestačia. Trendom je pohyblivá obrazová reklama - profesionálne reklamné filmy, ktoré bežia popri videách užívateľov na internetových video portáloch, akým je Youtube a jeho nemecký variant MyVideo.
Spomedzi nemeckých podnikov dominujú na video platformách hlavne výrobcovia áut Volskwagen a BMW.
Za veľkú šancu pre online reklamu sa považuje Web 2.0, ktorý umožňuje ešte užší vzťah so spotrebiteľom. Užívateľ internetu zanecháva po sebe stopy, napríklad vo fórach, akým je community platforma Myspace. Podniky tam umiestnením reklamy môžu svoje posolstvo lepšie prispôsobiť profilu užívateľa.
Autor: Jana Salgovic