Hovoríme so školskou
psychologičkou
DAGMAR KOPČANOVOU.
Zo základných škôl odchádzajú najlepší žiaci a triedy zostávajú bez ťahúňov. Môže to triedu naozaj ovplyvniť?
"Aj menej inteligentné deti, ktoré zostanú v klasickej škole, sa svojou snahou a úsilím môžu vypracovať na dobrých žiakov a študentov. Z poklesu kvality našich základných škôl a vedomostnej úrovne ich žiakov by sme určite nemali obviňovať osemročné gymnáziá, ale mali by sme skôr hľadať skutočné príčiny a spôsoby, ako daný stav odstrániť."
Je zo psychologického hľadiska dobré, keď desaťročné deti odchádzajú zo základnej školy na osemročné gymnáziá? Nie je to skôr rozhodnutie rodičov ako detí?
"Naozaj nemôžeme očakávať, že desaťročné deti si uvedomia, či má pre nich význam prestúpiť na osemročné gymnázium. Dôvodov na túto zmenu školy zo strany rodičov môže byť viac. U niektorých to môžu byt vlastné nesplnené ambície, iní sa tak rozhodli, aby sa oni aj ich dieťa vyhli zbytočným stresom pri klasických prijímacích skúškach na strednú školu. Doterajšie skúsenosti však ukazujú, že osemročné gymnáziá sú celkom vhodným typom vzdelávania pre deti, ktoré sú šikovné, samostatné a majú na takýto typ štúdia nielen rozumové, ale aj osobnostné predpoklady."
Stáva sa, že dieťa sa musí z osemročného gymnázia vrátiť späť do základnej školy? Čo to s ním urobí?
"Zaiste, neúspech nie je príjemnou situáciou. No aj v tomto prípade veľa záleží na rodičoch, ako to dieťaťu vysvetlia a či ho dostatočne podporia, aby návrat do základnej školy nepovažovalo za svoju životnú prehru. V prípade potreby opäť odporúčame pomoc odborníka v pedagogicko-psychologickej poradni."
V akom veku by sa malo dieťa rozhodovať pre štú-
dium na strednej škole?
"Na túto otázku je ťažké odpovedať. Je to individuálne. Spravidla však ani väčšina 15-ročných detí ešte nie je pripravená rozhodnúť sa jednoznačne, kam ďalej. Pomocnú ruku v tomto môžu podať odborníci: poradenskí a školskí psychológovia, výchovní poradcovia."
Je či nie je pre štvrtáka prijímacia skúška stres?
"Každá skúška nesie so sebou určité napätie. No sú deti, ktoré rady súťažia a prijímacia skúška v nich nevyvolá nijaký mimoriadny stres. Naopak, niektoré deti môžu byť všeobecne úzkostlivejšie a majú strach aj z obyčajného skúšania a diktátu. Tieto potom aj situáciu prijímačiek prežívajú ťažšie. Závisí aj od rodičov, ako zvládnu celú situáciu, či mu naznačia, že ide o veľa a musí stoj čo stoj uspieť, alebo vlastne ide len niečo vyskúšať a ak sa to nepodarí, nič sa nestane."
(or)