Gymnázia J. Lettricha v Martine:
"Nepáči sa mi, čo sa v súčasnosti deje okolo osemročných gymnázií. Ak sú nadané deti segregované v osemročných gymnáziách, tak potom sa to isté deje aj v základných školách, kde sú napríklad jazykové alebo športové triedy či triedy pre nadané deti, ale nakoniec aj samotné špeciálne základné školy. Je celkom logické, že základné školy sa bránia tomu, že im berieme najlepších žiakov. Už v roku 1997 malo osemročné gymnáziá navštevovať iba 5 percent detí vo veku piatakov. Problém je, že sa to nedodržiava. Nikto pritom nehovorí, že ako huby po daždi vznikajú aj cirkevné či súkromné osemročné gymnáziá. V Nemecku, Belgicku, Holandsku sú rovnaké typy škôl ako u nás osemročné gymnáziá a neviem o tom, že by OECD na to upozorňovala. Maturanti nášho gymnázia sú takmer na sto percent úspešní v prijímacích skúškach na vysoké školy. Nemáme ani jedného absolventa evidovaného na úrade práce. V prijímacích skúškach máme 3- až 4-násobne väčší záujem, ako sú možnosti prijatia. Podľa mňa treba zrušiť tie osemročné gymnáziá, kde sa robí nábor a nie výber, o ktoré nie je záujem, alebo ich výsledky nie sú na požadovanej úrovni."
Danka Michálková, riaditeľka
Gymnázia v Myjave:
"Osemročné gymnáziá majú opodstatnenie. Len treba zregulovať ich počty. Aj my ponúkame 8-ročné štúdium s jazykovým zameraním, s ktorým máme viacročné skúsenosti. Problém vidím v Bratislave, kde vysoko prekračujú päťpercentnú kvótu. U nás v Myjave je to iné. Sú tu dve základné školy, my otvárame jednu triedu osemročného gymnázia v priemere s 26 deťmi. Nemyslím si, že ich likvidujeme, lebo máme aj deti z málotriedok. Aby sa naši rodičia a deti slobodne rozhodli, každoročne v marci organizujeme pre štvrtákov, rodičov a učiteľov deň otvorených dverí. O svojich začiatkoch a polročných skúsenostiach im rozprávajú primáni. Prítomní si môžu odskúšať aj prijímačkové testy z minulých rokov a všetko konzultovať s vyučujúcimi, výchovnou poradkyňou i vedením školy."
Gustáv Šutta, riaditeľ
Gymnázia Ivana Horvátha v Bratislave:
"Osemročné gymnáziá sú doslova nepriateľom základných škôl. Rodičia majú dojem, že sa tu dieťa naučí iné, lepšie veci. Nie je to pravda. Podliehajú ilúzii len preto, že sa do nich deti vyberajú. Skutočnosť je taká, že aj základné školy, aj osemročné gymnáziá majú prehnané osnovy, učiteľov to núti, aby učili stále memoratívnym spôsobom, lebo redukcia učiva stále nenastáva. Výsledok je taký, že žiak sa v osemročnom nedozvie viac, len pracuje medzi deťmi, ktoré sú viac študijné typy. Aj na našom gymnáziu sme mali triedy osemročného gymnázia, fungovali štyri roky, ale už nemáme. Z dvoch dôvodov: nemyslíme si, že učitelia, ktorí učia oktávu alebo najvyššie ročníky gymnázia sú rovnako dobrí odborníci aj pre tých najmenších. Sú tam mnohé vážne rozdiely v psychike detí, ktoré treba rešpektovať. Po druhé, prekáža nám vyprázdňovanie základných škôl. Cítime to pri prijímačkách na štvorročné gymnázium. Štát by mal podporovať, aby v základných školách vzniklo konkurenčné prostredie a dobré možnosti pre všetky deti, aby rodičia mali dôvod nechávať deti v základných školách. Keď si budú môcť vybrať medzi základnými školami, nebudú ich lákať osemročné gymnáziá."