BRATISLAVA. Rozhodnutie o výrobe Škody Octavia v bratislavskom závode Volkswagenu stále nepadlo. Akokoľvek to dopadne, pre bratislavskú firmu by to nemalo znamenať zásadné zmeny. Už tento rok by štyri pätiny príjmov Volkswagenu Bratislava mali prísť z vysoko sofistikovanej výroby áut radu SUV – Volkwagenu Tuareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne. Voľné kapacity sú navyše obmedzené.
Možnosť, že by sa v Bratislave vyrábal nový model Audi, čo by pre fabriku znamenalo nielen vyššiu prestíž, padla. Podľa analytika TREND Analyses Martina Jesného zahrali v tomto rozhodnutí pre Slovensko negatívnu úlohu odbory. Ich hlas pomohol bruselskej fabrike, hoci tá kvalitou nestačí napríklad na Bratislavu.
Česi rastú
O presunutí časti výroby škodoviek na Slovensko sa začalo hovoriť minulý týždeň, keď Škoda oznámila, že pre vysoký dopyt momentálne predajcom na trhu chýba 20-tisíc Octavií. Spolu s presunutím časti výroby do Bratislavy Škoda tiež oznámila, že do svojich dvoch závodov v Čechách investuje v najbližších rokoch asi desať miliárd českých korún.
České závody sa tiež s odborármi dohodli, že sa výroba v závodoch predĺži na šesť dní týždenne. V slovenskom závode je už sedemdňový pracovný týždeň samozrejmosťou.
Momentálne sa Octavie vyrábajú najmä v Mladej Boleslavi, ale Škoda Auto má len v Česku ďalšie dva rýchlo sa rozvíjajúce závody. Očakáva sa, že v najmladšom z nich - v Kvasinách začnú so sériovou výrobou malého terénneho auta Yeti, ktorý Volkswagen predstavil na poslednom frankfurtskom veľtrhu.
Momentálne Škoda vyrába s 28-tisíc zamestnancami vyše pol milióna áut ročne, o tri roky to má byť pri minimálnom raste zamestnanosti milión. V Bratislave v súčasnosti desaťtisíc zamestnancov vyrába ročne približne štvrť milióna áut, pričom štyri pätiny príjmov podniku pochádzajú z predaja Tuaregov, Cayenneov a Q7.
Rozhodnutie ešte nepadlo
Aj keď česká automobilka hovorí o presune výroby do Bratislavy ako o hotovej veci, zastúpenie slovenského závodu je zdržanlivejšie.
„Výroba Škody Octavia vo Volkswagene Slovakia je len možnosť. Konečné rozhodnutie o budúcnosti výrobného portfólia bude stanovené najskôr v novembri 2007,“ povedal Vladimír Machalík z tlačového oddelenia slovenského Volkswagenu.
Pre presun hovorí aj fakt, že v Bratislave už mali skúsenosť s autami podobnými Octavii.