BRATISLAVA. Pre turbulencie na trhoch s poľnohospodárskymi surovinami zatiaľ dražejú len potraviny, ale nie pohonné látky, hoci obsahujú prímesy, ktoré sa vyrábajú z kukurice alebo obilnín. Kukurica pritom za posledný rok zdražela na 246 eur za tonu, čo je asi o 70 percent viac ako v uplynulej sezóne.
Z kukurice sa vyrába bioetanol, ktorý sa u nás pridáva do benzínov v dvojpercentnom podiele. „Je to veľmi malá zložka, ktorá ovplyvňuje ceny pohonných látok iba mierne,“ povedal Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk. Jeho slová potvrdila aj hovorkyňa rafinérie Slovnaft Kristína Felová. „Biozložky zatiaľ na rast cien palív netlačia.“ Ceny benzínu v súčasnosti stúpajú najmä pre drahú ropu, ktorej cena sa pohybuje tesne pod 80 dolármi za barel (159) litrov, čo je len tesne pod jej historickým rekordom.
Vývoj kótovaných cien bioetanolu v Európe, ktorý sa pridáva do benzínu, v súčasnosti nekopíruje rýchly rast cien kukurice, repky olejnej a obilia. Príčinou je tlak na európskych producentov, ktorý prichádza od výrobcov mimo Európy. Napríklad brazílsky bioetanol je približne o polovicu lacnejší ako európsky.
„Mimoeurópski výrobcovia dokážu vyrábať etanol lacnejšie ako ich európski konkurenti, čo je dané napríklad väčším poľnohospodárskym potenciálom alebo rozdielnou vegetáciou,“ povedala Felová. Bioetanol aj ďalšie bioprísady sa v Európe obchodujú na medzinárodných burzách v Londýne a Roterdame. Sú v priemere o 30 až 80 percent drahšie ako ceny bežných palív. „Bez rôznych daňových úľav by neboli konkurencieschopné v porovnaní s uhlíkovými palivami a predražovali by ceny pohonných látok pre koncových zákazníkov,“ tvrdí Felová. Z biopalív sa napríklad neplatí spotrebná daň.
Do budúcnosti sa nedá vylúčiť, že na ceny benzínu zatlačia aj biopalivá, hoci ich podiel v bežných palivách je stále nízky. Ak bude pokračovať doterajší trend na trhoch s poľnohospodárskymi plodinami, mohlo by to mať podľa šéfa firmy Enviral Petra Kostíka „výraznejšie dosahy aj na ceny bioetanolu“.