Mladá generácia nie je zlá, potrebuje len dospieť

Ako dieťa povojnovej populačnej explózie a riaditeľ s 30-ročnou praxou sa stretávam s mnohými mladými ľuďmi, ktorí dnes vstupujú do sveta obchodu s veľkou sebaistotou, že zhltli všetku múdrosť. Čo si myslíte o pocite tejto generácie, že ona dokáže všetko?

Chris Perkins Vandalia, Ohio

Nerozumieme, prečo sa všetci vozia po dnešnej mladej generácii. Myslíme si, že je zhruba rovnako aktívna a horlivá ako predchádzajúce, keď boli v jej veku. Za posledných niekoľko rokov sme ju zažili dosť. Navštívili sme desiatky univerzít. Prednášali sme v dvoch rôznych magisterských odboroch, robili konzultantov firmám, ktoré zamestnávajú tisícky príslušníkov „generácie Y“ a niekoľkých sme dokonca najali priamo do nášho tímu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zistili sme, že väčšina z nich skutočne veľmi tvrdo pracuje. Sú podnikaví, šokujúco autentickí, osviežujúco úprimní a nádherne optimistickí.

SkryťVypnúť reklamu

Budú úspešní

Neberte to ako nejaké sentimentálne vyznanie, ale máme ich radi. Aby sme uviedli veci na pravú mieru: nepochybujeme, že ste sa v ostatnom čase stretli s mnohými mladými vševedkami. Iste sú aj takí. No v každej generácii by sa takí našli.

Koniec koncov v každom ročníku absolventov je istý podiel arogantných, sebaistých a premúdrených ľudí, presvedčených, že mnohí dospelí už môžu odísť do dôchodku. Prirodzene, väčšina týchto typov si po niekoľkých rokoch musí pokorne priznať, že sa mýlili, keď objavia, že vládnuť svetu nie je také ľahké, ako si pôvodne mysleli. Iste, časť dnešnej mladej generácie smeruje k takémuto žalostnému osudu. No podľa nás väčšia mladých ľudí smeruje k svetlým zajtrajškom a úspešnej kariére. Kamkoľvek prídeme, stretávame magistrov, ktorí sa rozhodli odmietnuť svet korporácií a začať s vlastným podnikaním.

SkryťVypnúť reklamu

Z krúžku, ktorý učil Jack na Fakulte managementu Massachusettského technologického inštitútu, približne 20 percent študentov už rozbehlo vlastný podnik. Počas návštevy Stanfordskej obchodnej fakulty v roku 2005 sme stretli niekoľ­kých podnikavých študentov. „Takže, k akej firme pôjdete v New Yorku?“ pýtali sme sa ich. Prekvapilo nás, že otvárali sieť luxusných kaderníctiev.

Prirodzene, nie každý príslušník „generácie Y“, ktorého sme stretli, chce byť podnikateľom, ale aj tak mnohí chcú zmeniť svet tým, kde a ako pracujú. Vyžaruje z nich optimizmus, ktorý pripomína skôr 50. roky ako neskoršie obdobie.

Možno, že povesť „generácie Y“ ako arogantných nafúkancov má svoj pôvod v túžbe zarobiť peniaze - veľa peňazí. Čítame mnoho o takejto „chamtivosti“. No zažívame aj čosi iné. Doslova pri každej návšteve univerzít sa nás príslušníci tejto generácie pýtajú na firemnú morálku a spoločenskú zodpovednosť.

SkryťVypnúť reklamu

Hľadajú rovnováhu života

Mnohí prejavujú hlboký zájjem o to, ako dosiahnuť zmysluplnú rovnováhu medzi prácou a životom. Niektorí spochybňujú to, ako sa v súčasnosti vníma víťazstvo v živote. Pýtajú sa: „Musí byť úspech len o peniazoch?“ Keď hovoríme, že nemusí – že úspech je o stanovení osobných cieľov a ich dosiahnutí – reakcie boli pozitívne.

Táto otázka padla aj pri nedávnej večeri so zástupcom „generácie Y“, o ktorom vieme, že nezarába veľa. Pracuje ako pomocník golfových profe­sionálov. „Každé ráno sa zobudím vzrušený, že pôjdem do práce a budem pomáhať ľuďom,“ povedal nám. „To mi prináša pocit úspechu.“ Nám jeho slová pripadli optimistické. U ľudí v jeho veku to nie jenezvyčajné. Tým sa vraciame k otázke, ktorou sme začali: Prečo má „generácia Y“ takú zlú reputáciu? Podľa nás existujú na túto otázku dve odpovede.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou je odveká ľudská tendencia trápiť sa nad hodnotami „dnešných mladých“. Vaši starí rodičia si lámali hlavu nad vašimi rodičmi, ktorí sa trápili vami a jedného dňa sa vaše deti budú trápiť nad vašimi vnúčatami.

Druhým dôvodom je niečo, čo nazývame „trendovou infláciou“. Po výbuchu mediálneho priestoru nastala neutíchajúca prehliadka takzvaných trendov a kultúrnych fenoménov. V posledných týždňoch sme napríklad videli príbehy o „rastú­cich“ trendoch sobášov vo štvrtok, domácich zvieratách chodiacich do práce a ľuďoch, ktorí si robia „životné zoznamy“, aby mali prehľad, čo všetko chcú urobiť, než zomrú. Iste, na všetkých týchto správach je čosi pravdy, ale to neznamená, že odrážajú celú skutočnosť.

Potrebujú dospieť

Takže áno. Existujú mladí ľudia, ktorí vstupujú do obchodu a podnikania a pôsobia sebavedome, arogantne a môžete si myslieť, že sú otravní. Podľa našich skúseností je „generácia Y“ iná. Je skutočná, energická, nezaujatá a hĺbavá spôsobom, ktorý prospeje karié­re a navyše aj celej ekonomike. Potrebuje len jediné – dospieť.

SkryťVypnúť reklamu

New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 589
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 871
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu