Chris Perkins Vandalia, Ohio
Nerozumieme, prečo sa všetci vozia po dnešnej mladej generácii. Myslíme si, že je zhruba rovnako aktívna a horlivá ako predchádzajúce, keď boli v jej veku. Za posledných niekoľko rokov sme ju zažili dosť. Navštívili sme desiatky univerzít. Prednášali sme v dvoch rôznych magisterských odboroch, robili konzultantov firmám, ktoré zamestnávajú tisícky príslušníkov „generácie Y“ a niekoľkých sme dokonca najali priamo do nášho tímu.
Zistili sme, že väčšina z nich skutočne veľmi tvrdo pracuje. Sú podnikaví, šokujúco autentickí, osviežujúco úprimní a nádherne optimistickí.
Budú úspešní
Neberte to ako nejaké sentimentálne vyznanie, ale máme ich radi. Aby sme uviedli veci na pravú mieru: nepochybujeme, že ste sa v ostatnom čase stretli s mnohými mladými vševedkami. Iste sú aj takí. No v každej generácii by sa takí našli.
Koniec koncov v každom ročníku absolventov je istý podiel arogantných, sebaistých a premúdrených ľudí, presvedčených, že mnohí dospelí už môžu odísť do dôchodku. Prirodzene, väčšina týchto typov si po niekoľkých rokoch musí pokorne priznať, že sa mýlili, keď objavia, že vládnuť svetu nie je také ľahké, ako si pôvodne mysleli. Iste, časť dnešnej mladej generácie smeruje k takémuto žalostnému osudu. No podľa nás väčšia mladých ľudí smeruje k svetlým zajtrajškom a úspešnej kariére. Kamkoľvek prídeme, stretávame magistrov, ktorí sa rozhodli odmietnuť svet korporácií a začať s vlastným podnikaním.
Z krúžku, ktorý učil Jack na Fakulte managementu Massachusettského technologického inštitútu, približne 20 percent študentov už rozbehlo vlastný podnik. Počas návštevy Stanfordskej obchodnej fakulty v roku 2005 sme stretli niekoľkých podnikavých študentov. „Takže, k akej firme pôjdete v New Yorku?“ pýtali sme sa ich. Prekvapilo nás, že otvárali sieť luxusných kaderníctiev.
Prirodzene, nie každý príslušník „generácie Y“, ktorého sme stretli, chce byť podnikateľom, ale aj tak mnohí chcú zmeniť svet tým, kde a ako pracujú. Vyžaruje z nich optimizmus, ktorý pripomína skôr 50. roky ako neskoršie obdobie.
Možno, že povesť „generácie Y“ ako arogantných nafúkancov má svoj pôvod v túžbe zarobiť peniaze - veľa peňazí. Čítame mnoho o takejto „chamtivosti“. No zažívame aj čosi iné. Doslova pri každej návšteve univerzít sa nás príslušníci tejto generácie pýtajú na firemnú morálku a spoločenskú zodpovednosť.
Hľadajú rovnováhu života
Mnohí prejavujú hlboký zájjem o to, ako dosiahnuť zmysluplnú rovnováhu medzi prácou a životom. Niektorí spochybňujú to, ako sa v súčasnosti vníma víťazstvo v živote. Pýtajú sa: „Musí byť úspech len o peniazoch?“ Keď hovoríme, že nemusí – že úspech je o stanovení osobných cieľov a ich dosiahnutí – reakcie boli pozitívne.
Táto otázka padla aj pri nedávnej večeri so zástupcom „generácie Y“, o ktorom vieme, že nezarába veľa. Pracuje ako pomocník golfových profesionálov. „Každé ráno sa zobudím vzrušený, že pôjdem do práce a budem pomáhať ľuďom,“ povedal nám. „To mi prináša pocit úspechu.“ Nám jeho slová pripadli optimistické. U ľudí v jeho veku to nie jenezvyčajné. Tým sa vraciame k otázke, ktorou sme začali: Prečo má „generácia Y“ takú zlú reputáciu? Podľa nás existujú na túto otázku dve odpovede.
Prvou je odveká ľudská tendencia trápiť sa nad hodnotami „dnešných mladých“. Vaši starí rodičia si lámali hlavu nad vašimi rodičmi, ktorí sa trápili vami a jedného dňa sa vaše deti budú trápiť nad vašimi vnúčatami.
Druhým dôvodom je niečo, čo nazývame „trendovou infláciou“. Po výbuchu mediálneho priestoru nastala neutíchajúca prehliadka takzvaných trendov a kultúrnych fenoménov. V posledných týždňoch sme napríklad videli príbehy o „rastúcich“ trendoch sobášov vo štvrtok, domácich zvieratách chodiacich do práce a ľuďoch, ktorí si robia „životné zoznamy“, aby mali prehľad, čo všetko chcú urobiť, než zomrú. Iste, na všetkých týchto správach je čosi pravdy, ale to neznamená, že odrážajú celú skutočnosť.
Potrebujú dospieť
Takže áno. Existujú mladí ľudia, ktorí vstupujú do obchodu a podnikania a pôsobia sebavedome, arogantne a môžete si myslieť, že sú otravní. Podľa našich skúseností je „generácia Y“ iná. Je skutočná, energická, nezaujatá a hĺbavá spôsobom, ktorý prospeje kariére a navyše aj celej ekonomike. Potrebuje len jediné – dospieť.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.