Naposledy pred viac než tromi týždňami. Odvtedy ho nikto nevidel. "Vždy som bral oboje, čo s tým prichádza. To dobré, aj to zlé," povedal raz. Asi tak by to mal teraz zobrať aj svet. Fossettovsky. Keď mal dvanásť rokov, vyliezol dobrodruh Steve Fossett na svoju prvú horu. "A už ma to nepustilo," povedal minulý rok v rozhovore pre CNN. Odvtedy pokoril šesť zo siedmich najvyšších vrchov siedmich svetadielov. Mount Everest na jeho zozname nenájdete len pre astmu, ktorá mu vo výstupe na najvyššiu horu sveta zabránila.
VIDEO: Hľadanie Steva Fossetta
Fossett ako horolezec dieru do sveta neurobil. Horami sa to však pre jedného z najznámejších dobrodruhov začalo. Aj keď má na konte viac než štyristo zdolaných štítov, jeho meno má ohlas skôr v iných kruhoch. Ak ho nepoznajú letci a námorníci, tak nimi v podstate nie sú.
Americký miliardár, ktorý v apríli oslávil 63 rokov, vytvoril 116 rekordov v piatich športoch, z ktorých rovná šesťdesiatka ostáva stále neprekonaná. "Väčšina ľudí zlomí svetový rekord v jednom športe. Napríklad v letectve existuje niekoľko absolútnych rekordov vo viacerých druhoch lietania. Nikto nebol nikdy držiteľom svetového rekordu vo viac než jednom z nich. Ja áno, v štyroch," cituje Fossetta časopis Airport Journals.
Kým kedysi sa Phileas Fogg zo známeho románu Julesa Verna musel staviť o to, či sa mu podarí uskutočniť cestu okolo sveta za osemdesiat dní, Steve Fossett posunul tento limit doslova na hodiny. Päťkrát sa vydal po obvode zemegule a zakaždým vytvoril svetový rekord. Raz v balóne, potom loďou a nakoniec lietadlom. Jeho biografia, ktorá vyšla v Amerike minulý rok, nesie príznačný názov: S vetrom opreteky.
Najznámejší skaut
Steve Fossett sa narodil v Jacksone, štát Tennessee, v roku 1944. Vyrastal však v Kalifornii. Tam ho jeho otec dal ku skautom. "Dal si záležať na tom, aby som medzi nich vstúpil hneď, ako sa dalo, keď som mal jedenásť," opisuje Fossett vo svojej knihe udalosť, ktorá ho v živote asi najviac ovplyvnila.
V roku 1957 už nosil na hrudi odznak orla. Ako prvá mu za obeť padla hora San Jacinto, tretia najvyššia v Kalifornii. Skauting ho podľa neho naučil vytrvalosti a súťaživosti. Ostal mu verný až dodnes. Je členom medzinárodnej World Scout Committee.
Keď začal študovať na Stanford University, nemal poňatia o tom, čo bude v živote robiť. Zo Stanfordu v roku 1966 sa rozhodol ísť študovať obchod na Washington University v St. Louis, ktorú ukončil o dva roky neskôr. Prvé roky po škole strávil v počítačových systémoch, kým sa nezačal zaujímať o finančné trhy. V roku 1980 si založil vlastnú obchodnú firmu v Chicagu.
Na finančnej burze strávil 15 rokov. Darilo sa mu a postupne založil aj ďalšiu maklérsku firmu. Všetok čas venoval práci a na šport veľmi nemyslel. "Po čase ma to začalo frustrovať, a preto som sa rozhodol, že sa k športu vrátim," spomína v rozhovore pre Airport Journals. Fossett pokračoval v horolezectve, začal behávať maratóny a zúčastňovať sa na vytrvalostných lyžiarskych pretekoch.
Na saniach za svojím snom
Prvý veľký projekt si naplánoval na rok 1985. Chcel preplávať kanál La Manche z Anglicka do Francúzska. Podľa Fossetta bol tento zážitok pre neho kľúčovým. Bolo to po prvýkrát, keď sa musel na svoj projekt pripravovať, preskúmať si trasu a veľa trénovať. Plával aspoň míľu denne. Napriek tomu jeho štyri prvé pokusy zlyhali. Až v septembri toho roku sa zaradil medzi 270 ľudí, ktorí sa týmto kúskom môžu pochváliť.
Úspech na burze mu poskytoval čoraz viac času a peňazí na prípravu ďalších dobrodružstiev. Jeho firmy boli dobre rozbehnuté, a tak sa v roku 1990 presťahoval do Beaver Creek, odkiaľ mohol stále riadiť obchody v Chicagu, ale zároveň venovať rovnakú porciu času športu.
Už vtedy mal v hlave šialený nápad. Zúčastniť sa na pretekoch psích záprahov Iditarod, pri ktorých čaká na jazdcov takmer 2-tisíc kilometrov. Pripravoval sa na ne takmer päť rokov, trénoval v Yukone na severozápade Kanady a na Aljaške pod dohľadom skúseného pretekára. V roku 1992 sa nakoniec odhodlal. Bol jedným zo 76 na štarte a do cieľa dorazil ako štyridsiaty siedmy.
"Bola to jedna z najfascinujúcejších vecí, akú som v živote urobil," priznal pre Airport Journals Fossett. Svoje limity neskôr preveril v takmer každom vytrvalostnom športe. Absolvoval maratóny v Bostone a New Yorku, triatlon Ironman na ostrove Havaj a na lyžiach zdolal v Colorade trasu Aspen - Vail v rekordnom čase pod 60 hodín. Nechýbal ani na 24-hodinových pretekoch áut v Le Mans.
Ako ryba, ako vták
Jeho živlami boli voda a vzduch. Myšlienka preplávať a obletieť svet ho zamestnávala od začiatku deväťdesiatych rokov. Aj keď riadiť lode sa naučil už v dvadsiatke, na pretekoch ho fanúšikovia videli až v roku 1993. "Boli to preteky pre dvojposádku okolo Británie a Írska. Išlo o 2-tisíc míľ a my sme to vyhrali," spomína v biografii Fossett.
Potom už lámal jeden rekord za druhým. Prvý stanovil v roku 1993 oboplávaním Írska. Najrýchlejší bol aj pri zdolaní Pacifiku. Svoj sen si splnil o rok neskôr, keď na pretekoch Route de Rhum prebrázdil aj Atlantik. V roku 1998 pre neho architekti Gino Morrelli a Pete Melvin vyrobili špeciálnu loď PlayStation (neskôr premenovanú na Cheyenne). Práve týmto plavidlom Fossett v roku 2004 oboplával svet. Svetový rekord prekonal takmer o šesť dní, keď mu na obvod zemegule stačilo 58 dní.
Rodák z Tennessee sa však stal celosvetovou hviezdou už o dva roky skôr, keď ako prvý človek na svete obletel zemeguľu vo vzdušnom balóne. Trvalo mu to štrnásť dní. Fossett vždy vravieval, že na tento počin je najviac hrdý. "Bol to grandiózny projekt. Zabral mi sedem rokov. Nemusel som s tým len vedieť lietať, ale aj nájsť technológie, aby to vydržal," povedal pre Airport Journals.
Balón Cameron si vyskúšal na letoch cez Atlantik a Pacifik. Napriek tomu medzi rokmi 1996 a 2001 sa päťkrát márne pokúšal balónom Solo Spirit obletieť svet. Nakoniec sa rozhodol pre zmenu trasy. Vybral si južnú hemisféru, kde nad súšou letel len nad Argentínou, Austráliou, Novým Zélandom a Čile. Takmer ho to stálo život. V roku 1998 sa pri búrke zrútil do Koralového mora asi 500 kilometrov od pobrežia Austrálie. O deň neskôr ho našlo záchranné lietadlo na nafukovacom rafte.
Až balón Bud Light Spirit of Freedom ho doviezol do cieľa. "Podo mnou je jasná noc. Je to neuveriteľná úľava," hlásil svojim priateľom satelitným telefónom, keď sa blížil 4. júla do austrálskeho Queenslandu. Možno už vtedy myslel na svoj ďalší plán. Vymeniť balón za lietadlo a zopakovať si svoju obľúbenú trasu.
Lietadlom ju však pred ním už zdolali mnohí. Keď sa Fossett pýtal, čo ešte v letectve nikto nedokázal, odpoveď bola jednoduchá: obletieť svet sám, bez medzipristátia a dotankovania. Viac nepotreboval počuť. Jeho GlobalFlyer, špeciálne vyvinuté lietadlo, ktoré sa dokázalo dlho vznášať aj bez spaľovania paliva, ho síce stálo milióny, ale vďaka nemu sa 3. marca 2005 na letisku v kansaskej Saline oslavovalo. Po 67 hodinách od štartu tu pristál Steve Fossett. A medzitým videl celý svet.
Keď v pondelok 3. septembra 2007 svet obletela správa, že Fossett sa stratil v Nevadskej púšti, jeho fanúšikovia sa nijako nevzrušovali. Na takéto správy boli zvyknutí. Za jeho zmiznutím stojí tak trochu Angličan Andy Green. Ten v októbri 1997 v Nevade po prvýkrát prekonal v aute rýchlosť zvuku. Fossett chcel jeho 766 míľ za hodinu prekonať.
Stratil sa so svojím lietadlom pri hľadaní vhodného miesta na ďalší svetový rekord. Jeho zmiznutie pripomína prípad Amelie Earhartovej. Odvážna pilotka sa v roku 1937 stratila v južnom Pacifiku pri pokuse obletieť zemeguľu. Po smrti sa z nej stala legenda. Fossett sa ňou stal už za života. Bob van der Linden, kurátor národného leteckého múzea Smithsonian, kde sa nachádza jeho balón aj GlobalFlyer, o ňom raz povedal, že keby žil v tridsiatych rokoch, vedelo by o ňom každé dieťa.
Pri zvedavosti dnešnej mládeže a rozmachu internetu na jeho meno skôr či neskôr natrafí každý. Stačí sa opýtať, koľko dní by trvala dnes cesta okolo sveta.
Steve Fossett a jeho priateľ Richard Branson, ktorý sponzoroval jeho nonstop let okolo sveta lietadlom. FOTO - ČTK/AP |