Nedostatok času. Poznáme to mnohí. Tempo - životné i to pracovné - sa zrýchľuje a tak každý týždeň len s údivom konštatujeme: už je tu opäť víkend. A bilancujeme, čo sme opäť nestihli. V práci, na úradoch, v banke. Našťastie, moderné technológie sa vyvíjajú tiež veľmi rýchlo, a tak nám aspoň niektoré problémy súvisiace s nedostatkom času pomáhajú riešiť. Napríklad dilemu, ako stihnúť pobočku banky, kým ju nezatvoria, či ako tam nestráviť neefektívne čas čakaním v rade. Pomôže starý dobrý telefón a prostredníctvom neho komunikácia s bankou.
Telephonebanking
Táto služba umožňuje klientom elektronickú komunikáciu s bankami prostredníctvom telefónneho prístroja s pevnou linkou (prístroj s tónovou voľbou), telefónneho prístroja ISDN, faxu, prípadne mobilného telefónu GSM. Klient je po zavolaní na verejné telefónne číslo spojený s automatizovaným hlasovým informačným systémom banky (IVR), ktorý ho navádza ďalej, prípadne mu ponúkne možnosť prepojenia na operátora.
Takýmto spôsobom môže získavať bankové informácie a riadiť svoje finančné aktivity v banke nezávisle od otváracích hodín jej pobočiek z ktoréhokoľ-vek miesta na svete, 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Malou chybičkou krásy je fakt, že ak chce klient hovoriť s operátorom, a nie s automatom, v niektorých bankách to musí stihnúť v pracovných dňoch do 19., prípadne do 20. hodiny, a v sobotu len predpoludním. V nedeľu majú operátori v niektorých bankách voľno.
Klient na využívanie tejto služby nepotrebuje špeciálne technické zariadenia. Ak chce pracovať s automatizovaným hlasovým systémom IVR, potrebuje len telefón s tónovou voľ-bou. Dnes túto funkciu majú prakticky všetky mobilné telefóny aj telefónne prístroje v pevnej sieti.
Ako postupovať
Po vytočení telefónneho čísla sa ozve hlasový automat, ktorý klienta požiada o identifikáciu. Odborný výraz je autentifikácia. Najčastejšie je to identifikačné číslo (ID), heslo, prípadne pozícia z tzv. GRID karty, či odpovede na kontrolné alebo tzv. záložné otázky, ktoré si klient a banka dohodnú pri podpise zmluvy. Väčšina bánk už postupne prechádza na spôsob autentifikácie pomocou GRID karty. ID, PIN a heslo vydá banka pri aktivácii služby. Ak je autentifikácia v poriadku, klient môže realizovať transakcie. Komunikácia s operátorom má rovnaký priebeh, rozdiel je v tom, že požadované identifikačné údaje klient "nevyťukáva" do telefónu, ale ich nadiktuje priamo jemu.
Služby telephonebankingu
Klient môže cez telefón získať všeobecné informácie: kurzový lístok, úrokové sadzby, cenník poplatkov, sieť bankomatov a podobne. Prístup má, samozrejme, k informáciám o svojom účte: zostatok na účte, história transakcií. Môže tiež vykonávať aktívne operácie: jednorazový príkaz na úhradu, trvalé platobné príkazy, povolenie a zrušenie prípustnosti inkasa, a zistiť si informácie o svojich kreditných kartách a o úvere, ktorý v danej banke čerpá. Niektoré banky dokonca umožňujú klientom, aby si prostredníctvom telefónu
zriadili aj účet. Služba telephonebanking je vo všetkých bankách v princípe rovnaká. Vyžaduje od klienta telefón, k dispozícii je nepretržite. Odlišnosti sú skôr v detailoch, počte operácií, ktoré
klient cez telefón môže realizovať a v autentifikácii klienta.
Mobilbanking
Služba funguje na princípe zasielania SMS správ medzi klientom a bankou. SMS správa od klienta obsahuje výzvu na server banky, ktorý spracuje požiadavku a odpoveď je opäť vo forme SMS správy odoslaná klientovi.
Klienti tak môžu priebežne sledovať zmeny na svojich účtoch. Využívanie služby je podmienené vlastníctvom mobilného telefónu so SIM kartou, ktorá podporuje bankové menu danej banky. Na prihlásenie sa do GSM-bankingu klient zadáva štvormiestny BPIN kód, ktorý si sám zvolí.
Požadované správy o účtoch doručujú banky klientom formou SMS do ich mobilného telefónu. To v prípade, keď má klient objednané automatické zasielanie správ, napr. správy o zostatku na účte podľa ním zvoleného cyklu. Služba umožňujúca iba pasívne operácie sa tiež často nazýva SMS - banking. Klienti disponujúci mobilnými telefónmi, ktoré podporujú SIM Toolkit technológiu a SIM kartu od mobilného operátora, majú možnosť uskutočňovať aj aktívne bankové operácie.
Ako postupovať
Služba mobilbanking je viazaná na konkrétne číslo SIM karty a mobilné číslo a možno si ju aktivovať v pobočke banky.
Mobilbanking si môžu aktivovať aj tí klienti, ktorí majú len predplatené karty mobilných operátorov Easy alebo Prima. Každá vykonávaná transakcia sa realizuje prostredníctvom zašifrovaných SMS.
Klient, ktorý chce cez mobil uskutočniť prevod alebo má akúkoľvek inú požiadavku, musí mať okrem správnej SIM karty aj bankový osobný identifikačný kód (BPIN). Ten môže byť iný ako štandardný PIN na SIM karte. Po zadaní kódu si klient zvolí spôsob zadania účtu, a to buď potvrdením mena účtu, alebo zadaním čísla účtu. Mobilný telefón potom odošle požiadavky do banky a o niekoľko sekúnd sa vráti odpoveď. Ďalší postup závisí od transakcie, ktorú chce klient vykonať. Klientská aplikácia vysiela na server príkazy na vykonanie operácií a server tieto požiadavky plní. Po vykonaní transakcie mu príde vždy naspäť potvrdzujúca správa.
Služby mobilbankingu
Klient získa prostredníctvom mobilbankingu informácie o zostatku a pohyboch na účte, kurzovom lístku, môže si nechať posielať správy o prekročení zostatku účtu pod alebo nad stanovený limit, správy o pohybe na účte, obvykle dostane SMS po každej kreditnej a debetnej transakcii a pri použití platobnej karty. Prostredníctvom mobilbankingu môže tiež uskutočňovať platby zo svojich účtov, prípadne si dobiť kredit na svojej SIM karte.
Zabezpečenie
Pri využití technológie SIM Toolkit je všetka komunikácia medzi telefónom klienta a bankou zašifrovaná. Každá SIM karta má svoj jedinečný šifrovací kľúč samostatný pre každú banku. Správu odoslanú z mobilného telefónu príjme banka len vtedy, ak je zašifrovaná správnym šifrovacím kľúčom. Bankové operácie cez službu mobilbanking sú zabezpečené bankovým osobným identifikačným kódom (BPIN). Ten je pred prvým vstupom do menu rovnaký ako počiatočný PIN kód SIM karty. Banky ho odporúčajú po prvom vstupe zmeniť na ľubovoľné štvormiestne číslo. V prípade troch neúspešných pokusov o zadanie BPIN kódu bude klientova banková aplikácia uzamknutá - na displeji mobilného telefónu sa zobrazí požiadavka na zadanie odblokovacieho BPUK kódu. BPUK je totožný s PUK kódom, ktorý klient dostal spolu so SIM kartou. Po desiatich nesprávnych BPUK kódoch je SIM karta definitívne zablokovaná.
WAP - banking
Mobilné telefóny možno využiť pri komunikácii s bankou aj cez službu WAP - banking. Umožňuje klientom využívať základné funkcie služby internetbankingu prostredníctvom mobilného telefónu s aktivovanou službou na prenos dát s podporou WAP protokolu. Pri aktivácii služby WAP - banking si klient musí v telefóne nastaviť parametre potrebné na komunikáciu s konkrétnou bankou. Postup nastavenia závisí zase od konkrétneho typu mobilného telefónu.
Podľa odborníkov sa pri tejto službe môže dosiahnuť vyššia úroveň bezpečnosti ako pri komunikácii s bankou cez internet, pretože WAP - banking niektorých bánk dosahuje vysokú úroveň bezpečnosti. A to najmä vďaka nutnosti použiť elektronický kľúč, pričom aj komunikácia medzi telefónom klienta a bránou mobilnej siete môže byť šifrovaná.
Ivana Adamová